Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hoofdkwartier Nederlands veldleger

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2005 21:57    Onderwerp: Hoofdkwartier Nederlands veldleger Reageer met quote

Ik heb vrij recent ontdekt dat het hoofdkwartier van het Nederlandse veldleger kort na het uitbreken van WOI in mijn woonplaats Oosterhout is gevestigd. Ik ken het pand, het is tegenwoordig een bruin cafe aan de Heuvel (voor degenen die O'hout kennen).
De eigenaar zei de geschiedenis wel iets en vertelde dat hij nog ergens een doos met oude kranteberichten en foto's had die hij wel eens wilde opzoeken.
In "Buiten Schot" van Paul Moeyes staat het terloops vermeld maar verder kan ik eigenlijk niets vinden over dit, zeker voor mij, aardige weetje. Wie weet hier wat meer over?

Greetz Pegoud
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2005 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik in ieder geval niet Pegoud, ik heb die kennis in ieder geval niet paraat. Wel denk ik dat ik, als ik het over een paar maanden wat rustiger heb, e.e.a. kan vinden. Ondertussen wacht ik vol spanning op de doos van de café-eigenaar...
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2005 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Deze post heeft niets van doen met de locatie van het Hoofdkwartier veldleger in Oosterhout. Ik dacht dat het aardig zou zijn om iets over de samenstelling er van te zeggen. De onderstaande info is afkomstig uit G.A.A. Alting van Geusau, Onze weermacht te land (Amsterdam [1913]), aldaar 19.

Het Hoofdkwartier stond aan het begin van de oorlog onder leiding van luitenant-generaal Van Terwisga. In vredestijd viel hij onder de Minister van Defensie, in oorlogstijd was de te benoemen opperbevelhebber van Land- en Zeemacht zijn baas.

Het Hoofkwartier Veldleger bestond uit 8 secties:
I Generale Staf, 8 officieren
II Intendendance, 2 officieren
III Geneeskundige dienst 5 officieren
IV Artillerie, 2 officieren
V Genie, 2 officieren
VI Rechtspleging, 7 officieren
VII Mandatering, 3 officieren
VIII Geldelijk beheer, 2 burgerambtenaren.

Bij elke sectie behoorde ook nog personeel van lagere rang. Daarnaast waren er ook paarden, voertuigen en automobielen aan het Hoofdkwartier toegewezn "want het Hoofkwartier van het Veldleger moet zeer gemakkelijk van de eene plaats naar de andere kunnen worden vervoerd."
In totaal bestond het Hoofdkwartier Veldleger uit 43 officieren, 6 burgerambtenaren, 226 onderofficieren en manschappen, 107 paarden, 20 voertuigen en 20 automobielen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
eagle

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2005 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.cavaleriehistorie.nl/Mobilisatie.htm

geeft enige informatie
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2005 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je reeds antwoord op je vraag Pegoud?
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2005 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nee nog niet Haupt. Ik denk dat ik het maar eens aan Jan Schulten ga vragen, hij woont ook in Oosterhout en ik ken hem goed. Hij moet het zeker weten zou ik zeggen.

Gr P
Roma

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2005 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mark @ 07 Nov 2005 20:49 schreef:
...Het Hoofdkwartier stond aan het begin van de oorlog onder leiding van luitenant-generaal Van Terwisga. In vredestijd viel hij onder de Minister van Defensie, in oorlogstijd was ...

Ik heb altijd gedacht dat Generaal Cornelis Snijders het voor het zeggen had?
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 15:14    Onderwerp: Re: Hoofdkwartier Nederlands veldleger Reageer met quote

Het Hoofdkwartier Veldleger was bij het uitbreken van de oorlog gevestigd in een pand aan de Fluwelen Burgwal 10 in Den Haag.

Vanwege de situatie in België besloot de opperbevelhebber (Snijders) op 10 augustus om het hoodkwartier veldleger te verplaatsen naar Den Bosch, en wel naar de Fraterschool aan de St. Josephstraat.

Op 6 oktober werd het hoofdkwartier nogmaals verplaatst. Nu de strijd in België zich ook naar Antwerpen verplaatste, wilde de legerleiding dichter bij 'achter het fornt' zitten. De nieuwe locatie werd de Villa Mathilda aan de Keiweg in Oosterhout.

Pegoud @ 24 Jul 2005 21:57 schreef:

De eigenaar zei de geschiedenis wel iets en vertelde dat hij nog ergens een doos met oude kranteberichten en foto's had die hij wel eens wilde opzoeken.

Hoe staat het overigens met die doos? Die zou ons wel eens heel wat meer kunnen vertellen...
Mark

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2006 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2006 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Den ouden doosch van de cafehouder gaat niets opleveren helaas. Cafebaas vertelde me al eventjes terug (hij had even gesnuffeld) dat dit wel oude knipsels bevatte maar dit ging slechts tot kort voor de Tweede Wereldoorlog. Ook interessant want in WOII waren er in het pand ook militairen gelegerd, vlak na de bevrijding van Oosterhout. Maar geen spoor van wat ik zoek voorlopig dus. Mad Aardig overzicht trouwens, Mark.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: