Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Was Nederland fout tijdens WO1?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

No problem.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
A Duck

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 15 Okt 2006 12:50 schreef:
sweinsteiger @ 15 Okt 2006 12:37 schreef:
Euh, de nederlanders zitte maar te zage dat ze neutraal gebleve zijn omdat ze handelsafspraken gemaakt hebben, omdat ze voor de vrede waren, niet belangrijk waren, enz... Ze hadden gewoon geluk dat ze niet in een van de duitse plannen voorkwamen, of ze ware ook aangevallen zoals belgie !!!

Het lijkt mij dat het juist meer om de vraag gaat waarom Nederland niet in de plannen van Duitsland voorkomt. Is dat wel geluk? Denk je niet dat dat iets te maken zou kunnen hebben met handelsafspraken, omdat ze "voor de vrede waren" en niet belangrijk waren?

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2007 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

A Duck @ 06 Aug 2006 16:11 schreef:
Tegenover die belgische soldaten die geďnterneerd werden, waren er ook duitse soldaten die opgesloten werden.

En Russische, en Engelsche (Groningen en Urk), en elke nationaliteit die de NL grens overtrad. Dat deed Nederland niet uit pesterij; het was inherent aan de internationale afspraken aangaande de neutraliteit!
Dat met name de eerste maanden de opvang geen schoonheidsprijs verdiende had alles te maken met het plotselinge "overvallen" van de landsgrens! Daar had Nederland niet op gerekend! Maar alrasch werden opvangkampen ingericht!
Dat men het niet prettig had in de kampen is te begrijpen. Maar de ge-interneerden waren niet slechter ondergebracht en gevoed dan de gemobiliseerde Nederlandse soldaat. Bovendien werd hij als zodanig dagelijks betaald (hoewel dit later wel, tot 1937 toe, door Belgie terugbetaald moest worden...)

Iemand schreef:
Volgens mij begrijpen jullie 1 ding sowieso verkeerd. Nederland stond aan de Duitse kant. De koningin en een belangrijke generaal wilde meedoen aan de "onoverwinnelijke" Duitse kant. De regering wilde echter neutraal blijven.

Zeer ondoordachte uitspraak.
Nederland was pro-duits. Niet pro-Duitsland. In Nederland had men gevoelsmatig meer met de Duitsers dan met de Engelsen, die 15 jaar daarvoor vochten tegen de Afrikaner boeren, een van Nederlanders afkomstig volk. Er bestond, met name aan het begin van de oorlog, een anti-engelse sfeer.
Hoewel er in de top van de krijgsmacht en (ja, het moet gezegd) bij H.M. een bepaalde bewondering bestond voor het duits-militaire optreden, was er geen sprake van een wens tot een Grootduitse gedachte of overwinning. Het "meedoen" heeft meer te maken met de ontwikkelingen in oorlogsmateriaal (uitrusting met name) dan met het aansluiten bij de duitse krijgsmacht. En inderdaad heeft het Nederlandse leger in die tijd met de ontwikkelingen in haar kleding en uitrusting (en organisatie: de zg. "Stormeenheden" waren een duidelijke kopie van de "Roehreenheden")goed naar de Oosterburen gekeken.

Verder sluit ik mij aan bij de uitspraak van Ezra:
Ezra schreef:
De formulering 'goed' of 'fout' vind ik zeer discutabel. Alsof de oorlog nog steeds voortduurt. Aan sommige posts hier te lezen is dat voor een enkeling inderdaad nog steeds zo.

casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2007 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

Vele interneringskampen hadden al elektrisch licht, wat vele Nederlanders nog abosluut niet hadden in 1915.

PS. Erik jij ook hier?
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

casparvandenberg @ 17 Jan 2007 15:27 schreef:
PS. Erik jij ook hier?

Sssst!
Niet te luid, straks weet iedereen het!
Smile
marcston

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Erik de Bruin @ 17 Jan 2007 20:18 schreef:
PS. Erik jij ook hier?

Sssst!
Niet te luid,
Smile

Maak je geen zorgen ik heb de volumeknop op mijn laptopje teruggezet! Wink
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2007 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

marcston @ 17 Jan 2007 21:48 schreef:
Erik de Bruin @ 17 Jan 2007 20:18 schreef:
PS. Erik jij ook hier?

Sssst!
Niet te luid,
Smile

Maak je geen zorgen ik heb de volumeknop op mijn laptopje teruggezet! Wink

Heeft geen zin. Wanneer wij eenmaal geďnfiltreerd zijn... smoes
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Caspar schreef:
Heeft geen zin. Wanneer wij eenmaal geďnfiltreerd zijn...

(Homerisch gelach) Moewahahahahaaaaa!
Feind hoert mit!
(wel goed uitspreken he!)

Maar niet gezeurd en niet gemort;
de sprong die mijn bestaan verkort
verlengt dat van U, mijn vrinden!

Casp, was het al tijd om den Draad te explineren aan de bezoekers?
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij kennen ze 'm wel. Maar ga gerust je gang.

Casp(die weer verder gaat met zijn werkstuk over Amsterdam en de betrekkingen met de OVS en ZAR, + de boerenoorlog...)
Naar boven
Finn

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 8:02    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele toevoegingen, je kan zelf beslissen hoe je deze opvat ( vanuit Belgisch standpunt als land in oorlog of vanuit Nederland als neutraal land )

Nederland had wel degelijk interneringskampen voor zowel vluchtelingen als soldaten, iets wat kwaad bloed zette omdat het aan deze soldaten niet werd toegestaan om hun land te verdedigen.
Iets wat ik nog niet vermeld zag en heel kwade reacties teweegbracht was het feit dat Nederland na de oorlog een behoorlijk gepeperde rekening stuurde naar de Belgische regering voor de opvang van vluchtelingen.
Je kan deze kampen natuurlijk wel neit vergelijken met de holocaustkampen, dat is waanzin.

Nederland had op zijn minst een passieve rol bij de val van Antwerpen door de Schelde niet open te stellen.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

Finn @ 03 Apr 2007 9:02 schreef:
Nederland had op zijn minst een passieve rol bij de val van Antwerpen door de Schelde niet open te stellen.

Ik heb er wel niet veel verstand van. Wel meen ik gelezen te hebben dat juist vanuit Antwerpen veel Belgische soldaten (en ook burgers trouwens) naar Nederland kwamen om zich hier te laten interneren en het daarmee ongetwijfeld beter hebben gehad dan dat ze in Antwerpen gebleven waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
gvdbor

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 06 Aug 2006 15:34 schreef:
Allereerst, je vergelijking duitsland-Joden gaat natuurlijk niet op, er zijn geen vernietigingskampen geweest, Nederland heeft niet stelselmatig mensen vernietigd.
Een beetje ongelukkige vergelijking dus.

En ik denk ook niet dat de Joden uiteindelijk tijdens WO2 nog een monument hebben opgericht als dank voor de gastvrijheid.
Naar boven
Finn

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

gvdbor @ 03 Apr 2007 8:17 schreef:
Finn @ 03 Apr 2007 9:02 schreef:

Ik heb er wel niet veel verstand van. Wel meen ik gelezen te hebben dat juist vanuit Antwerpen veel Belgische soldaten (en ook burgers trouwens) naar Nederland kwamen om zich hier te laten interneren en het daarmee ongetwijfeld beter hebben gehad dan dat ze in Antwerpen gebleven waren.

Veel Belgische soldaten trokken inderdaad de grens over omdat ze niet anders konden ( het was dat of krijgsgevangen worden genomen ) en ze er vanuit gingen dat ze vanuit Nederland over Engeland weer naar het front konden gaan. Wat dus niet zo was.
Ik zou ook niet zover durven gaan dat ik het leven in de interneringskampen beter zou noemen dan die in België op dat moment.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Als Nederland op dat moment de belgische soldaten door zou laten gaan naar Engeland zou tegelijkertijd daarmee de status neutraliteit zijn opgeheven waarmee Nederland dus zelf in de problemen zou komen.

En wat betreft het leven in de interneringskampen; Gezien de omstandigheden waaronder de Belgische soldaten in Belgie leefden, leefden zij denk ik in een paradijs
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 14:24    Onderwerp: Reageer met quote

Finn @ 03 Apr 2007 13:51 schreef:
Veel Belgische soldaten trokken inderdaad de grens over omdat ze niet anders konden ( het was dat of krijgsgevangen worden genomen ) en ze er vanuit gingen dat ze vanuit Nederland over Engeland weer naar het front konden gaan. Wat dus niet zo was.

Dat was dan wel erg naďef gedacht! Dus ze dachten het Nederlands grondgebied als een soort strategische sluiproute te kunnen gebruiken? Dan zouden ze het natuurlijk ook heel logisch hebben gevonden als de Duitse troepen ook Nederland binnentrokken om ze in de pan te hakken?
Naar boven
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hádden de Belgen trouwens de illusie dat wij "aan hun zijde" tegen de Duitsers zouden strijden? Uit hetgeen hierboven al geschreven staat (de pro-Duitse houding van Nederland) krijg ik die indruk niet, of zit ik ernaast?

Of probeerden ze Nederland juist te betrekken in de oorlog, door ons als het ware erin te sleuren? Ik bedoel, wie dit leest,
Quote:
Veel Belgische soldaten trokken inderdaad de grens over omdat ze niet anders konden ( het was dat of krijgsgevangen worden genomen ) en ze er vanuit gingen dat ze vanuit Nederland over Engeland weer naar het front konden gaan.

kan met wat kwade wil ook wel bedenken dat dergelijke "soldaten" de Duitse achtervolgers de grens wel over zouden lokken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: