Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nederlandse duikboten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Samuel



Geregistreerd op: 25-2-2007
Berichten: 146
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2007 19:45    Onderwerp: Nederlandse duikboten Reageer met quote

Omdat mijn vorige topic, http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9101 ,niet zo'n succes was, zal ik deze maar even laten zien:

De O 6 en O 7 werden in de loop van de eerste wereldoorlog gemaakt.
( er zaten ook plaatjes bij alleen ik heb daar geen verstand van).

De Hr. Ms. O 1 was de eerste onderzeeboot die dienst heeft gedaan bij de Nederlandse marine. De O 1 is niet altijd zo genoemd geweest. Tijdens de bouw van de O 1 werd ze Luctor et Emergo , ik worstel en kom boven, genoemd. De Luctor et Emergo werd door Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen gebouwd zonder dat het Nederlandse Ministerie van defensie een order had geplaatst. Het ontwerp dat voor de O 1 gebruikt werd was het Holland 7P ontwerp van het Amerikaanse Holland Torpedo Boat Company uitNew York. Op 8 juli 1905 werd de Luctor et Emergo te water gelaten in Vlissingen.
Voor het testen van het schip werd een Amerikaanse bemanning naar Nederland gehaald. Het testen van de Luctor et Emergo vond plaats in de haven van Den Helder. De reis naar Den Helder, maakte de Luctor et Emergo niet op eigenkracht, maar ze werd via de binnenwateren gesleept door de sleepboot Jacob. De eerste tests in Den Helder waren geen succes en dus werd het schip teruggestuurd naar Vlissingen voor aanpassingen. In Vlissingen werd het schip aangepast en werd er een nieuwe bemanning voor de tests geselecteerd en getraind.
Begin 1906 ging de Luctor et Emergo weer naar Den Helder voor een tweede serie testen, ditmaal ging het schip via de zeeroute naar Den Helder. Deze tweede serie testen waren succesvoller dan de eerste serie. Zo bleek het schip boven water gedurende 12 uur 8,35 knopen varen, onder water wist ze een snelheid te halen van 7 knopen gedurende 3 uur. Daarnaast kon het schip duiken tot 30 meter zonder dat er lekkage plaats vond. De Nederlandse regering kocht de Luctor et Emergo op 20 december 1906 voor 430.000 gulden. Op 21 december 1906 werd de Luctor et Emergo in dienst genomen als Hr. Ms. Torpedoboot O 1. In 1906 of 1907 werd het schip weer hernoemd, ditmaal tot Hr. Ms. O 1.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de O 1 gestationeerd in Den Helder. Tot en met 1920 deed de O 1 dienst als patrouillisschip voor de Nederlandse kustwateren. Daarna werd ze uit dienst gehaald.
De bemanning bestond uit 10 man. Ze was bewapend met 1 torpedobuis.



De Hr. Ms. O 2 was een Nederlandse onderzeeboot. Tijdens een test in 1911 werd de O 2 met behulp van een hijskraan tot een diepte van 40 meter gezonken, de O 2 vertoonde geen sporen van lekkage. Ze had dus ruim voldaan aan de contracteis van een duikdiepte van 25 meter. De O 2 heeft dienst gedaan van 1 december 1912 tot 23 april 1930 bij de Nederlandse marine. Na 1930 werd de O 2 nog 2 jaar gebruikt als trainingsboot.
Op 26 februari 1919 om 21:15 in de haven van Ijmuiden kwam de O 2 in botsing met de vissersboot Sch 219. Als gevolg van deze botsing zonken beide schepen. De Sch 219 werd op het moment van de botsing gesleept door de sleepboot Gloria. De kapitein van de Gloria werd na onderzoek schuldig bevonden aan het ongeluk. De belangrijkste reden waarom hij schuldig werd bevonden was dat de Gloria alleen het toplicht voerde. Ook had de schipper het ongeluk waarschijnlijk voorkomen door de Sch 219 los te koppelen en door met de Gloria door te varen.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de O 2 gestationeerd inVlissingen.
De bemanning bestond uit 10 man en ze was bewapend met twee torpedo buizen en een machinegeweer.
De Hr. Ms. O 3 was een Nederlandse Onderzeeboot. Net als haar voorgangers, de O 1 en de O 2, werd de O 3 gebouwd door Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen. Tijdens een van de testen met de O 3 explodeerde een deel van de batterijen waardoor 58 van de 60 batterijen beschadigd raakten. Deze explosie zorgde ervoor dat de in dienst name van de O 3 moest worden uitgesteld. De O 3 heeft dienst gedaan bij de Nederlandse van 11 februari 1913 tot 1932. Haar taak was het patrouilleren van de Nederlandse kustwateren.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de O 3 gestationeerd in Vlissingen. Koningin Wilhelmina bezocht tijdens de Eerste Wereldoorlog de O 3 en maakte een tocht aan boord van deze onderzeeboot.
De O 3 was bewapend met 2 torpedobuizen en 1 machinegeweer. De bemanning bestond uit 10 man.


Hierboven Johannes Jan van der Have, hij commandeerde de 0 3 10 Sep - 25 Sep 1917.
De Hr. Ms. O 4 was een Nederlandse Onderzeeboot . De O 4 is net als de andere onderzeeboten gebouwd door Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen. Ze heeft dienst gedaan van 17 juni 1914 tot en met 1935. Koningin Wilhelmina bezocht voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog een aantal onderzeeboten, de O 4 was de eerste in deze reeks. Ze was gedurende de gehele oorlog in Vlissingen.
De O 4 was bewapend met 2 torpedo buizen. Ze werd bemand door een tiental bemannings leden.






De Hr. Ms. O 5 was een Nederlandse Onderzeeboot .Net als alle andere duikboten van de Nederlandse marine werd de O 5 gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen. De O 5 heeft dienst gedaan bij de Nederlandse marine van 21 augustus 1914 tot 1935, als patrouilleschip voor de Nederlandse kustwateren. Op 31 januari 1915 zonk de O 5 doordat zowel de buiten- als binnendeur van een torpedobuis gelijktijdig opengingen. Ze werd gelicht door het, speciaal voor onderzeeboten te lichten, ingerichte bergingsvaartuig van de Nederlandse marine.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de O 5 gestationeerd in Den Helder.
Door een torpedo-explosie aan boord van de O 5 op 9 februari 1916 kwam een bemanningslid om het leven en raakten er zes gewond. De explosie ontstond tijdens een controle terwijl de O 5 was afgemeerd in Vlissingen. Tijdens deze controle werd door een defect aan de luchtkamer van een torpedo werd deze torpedo onbedoeld gelanceerd.
De bemanning bestond net als vaak uit 10 man. Ze was bewapend met 2 torpedobuizen en 1 machinegeweer. Kijk bij de toren en je ziet de Nederlandse vlag!




Hr. Ms. K I was een Nederelandse onderzeeboot. Deze was eerste onderzeeboot gebouwd om dienst te doen voor de Nederlandse koloniŽn. In oktober 1910 werd de K I door het Nederlandse ministerie van koloniŽn besteld bij Koninklijke Maatschappij De Schelde uit Vlissingen. De K I kostte het Nederlandse ministerie van KoloniŽn 942,875 gulden. De overvaart van de K I in 1916 naar Nederlands-IndiŽ gebeurde niet op eigen kracht, maar het schip werd gesleept door de sleepboot de Witte Zee. De overtocht ging via het Suezkanaal naar Sabang, vanaf Sabang voer de K I op eigen kracht, onder begeleiding van de Hr. Ms. Koningin Regentes naar Batavia, tegenwoordig Jakarta. Tot 1928 patrouilleerde de K I de kustwateren van Nederlands-IndiŽ.


Ik hoop dat jullie dit beter vinden! Smile
Als je nog iets weet dat er niet bij staat post het maar, zal ik het erbij zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2007 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal onze Regulus er eens naar laten kijken Smile
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group