Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wrcke
|
Geplaatst: 07 Nov 2007 22:48 Onderwerp: aanwijzing tot |
|
|
niet ver van ons huis in een weide zie je een mooie verzakking van de grond kan dit leiden tot een ingang van een ondergrondse gang of zo?
onze oude buurman heeft beide oorlogen meegemaakt,is nu al jammer enkele jaren overleden.Hij heeft ons steeds verteld dat die inzakking in de weide een toegang is tot een ondergronds netwerk van van gangen enzo.Heeft dit geweten in de oorlog en in deze weide waren of zouden er heel wat ondergrondse gangen nog zitten omdat deze weide werd oa gebruikt als munitie depot het depot was toegangelijk via een ijzeren poort die onder de grond liep naar het depot.Hij die dit heel vaak vertelde zei steeds ook moest men daar ooit graven dan zou men nog heel veel vinden want zei hij het depot zou nooit vernield zijn geweest tydens de oorlog en heeft het met zijn eigen ogen gezien |
|
Naar boven |
|
 |
renny

|
Geplaatst: 08 Nov 2007 22:14 Onderwerp: |
|
|
nou als ik dit zo lees lijkt het mij een aangewezen klus voor de Diggers ! |
|
Naar boven |
|
 |
geluveld
|
Geplaatst: 09 Nov 2007 8:37 Onderwerp: |
|
|
Quote: | nou als ik dit zo lees lijkt het mij een aangewezen klus voor de Diggers ! |
Er zijn personen in de Westhoek die meer gekwalificeerd zijn om onderstanden/tunnels bloot te leggen en degelijk te onderzoeken... |
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 09 Nov 2007 20:47 Onderwerp: |
|
|
geluveld @ 09 Nov 2007 8:37 schreef: | Quote: | nou als ik dit zo lees lijkt het mij een aangewezen klus voor de Diggers ! |
Er zijn personen in de Westhoek die meer gekwalificeerd zijn om onderstanden/tunnels bloot te leggen en degelijk te onderzoeken... |
Wie zijn dan die speciale personen Ramses.
Tot nu toe zijn alle elf gevonden dugouts door De Diggers gedaan.
Zover ons bekend is er slechts een tunnel gevonden tot nu toe, en dat is de tunnel onder het kanaal bij Boezinge. _________________ http://www.geocities.com/dediggers |
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 09 Nov 2007 22:00 Onderwerp: |
|
|
Frederik,
Op het eerste zicht zie ik op de plaats die je me doorstuurde niet veel meer dan tenten (toestand 02.05.1917).
Een munitiedump is natuurlijk niet uitgesloten. Ik zoek nog even dieper.
Groetjes,
Kristof J. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 13:09 Onderwerp: |
|
|
Frederik,
Dugouts in en rond de dorpskern van Reningelst hebben we niet direct gevonden, wel onder en bij de paarde manege D'elegance en ietse verder richting De Klijte, waar Johan Vandewalle is ingeweest.
Hierbij een foto van die schacht:
 _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
Richard
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 13:50 Onderwerp: |
|
|
Spiling @ 14 Nov 2007 13:09 schreef: | Dugouts in en rond de dorpskern van Reningelst hebben we niet direct gevonden, wel onder en bij de paarde manege D'elegance en ietse verder richting De Klijte, waar Johan Vandewalle is ingeweest. |
Bedoel je De Diligence van mijn vriendin Delphine? Haar restaurant is het best bewaarde geheim van de Westhoek... |
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 15:36 Onderwerp: |
|
|
verklaar u nader Richard  _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
Richard
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 16:07 Onderwerp: |
|
|
De Diligence is een paardenhotel, annex manege, annex gewoon hotel, annex... restaurant. En ook nog eens in de Klijte. Het is daar bijzonder goed eten voor een schappelijk prijsje. Aangezien je het over paardenmanege D'elegance had, leek me een vergissing voor de hand te liggen.
En wat betreft Delphine: ze is klein, pittig, leuk om te zien en nog leuker om mee om te gaan. Perfecte gastvrouw dus.
Het terras van De Diligence. Rechts Delphine, links ik toen ik nog 17 kilo meer woog dan tegenwoordig. |
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 17:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij gaan we hier wel erg offtopic. |
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 17:53 Onderwerp: |
|
|
sniper snoop @ 14 Nov 2007 14:46 schreef: | wrcke, waar precies heb je het over? (Situatie)  |
ik zal straks een foto plaatsen met wat meer uitleg om de situatie te verduidelijken |
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 18:01 Onderwerp: |
|
|
wrcke @ 14 Nov 2007 18:53 schreef: | sniper snoop @ 14 Nov 2007 14:46 schreef: | wrcke, waar precies heb je het over? (Situatie)  |
ik zal straks een foto plaatsen met wat meer uitleg om de situatie te verduidelijken |
op onderstaande fotos kan je zien wat ik bedoel
het gaat om die verzakkingen
in die weide dat je kan zien op de foto's
volgens oude verhalen van onze overleden buurman die beide oorlogen heeft meegemaakt zou er in
deze weide nog een munitie depot of ondergrondse gangen zitten.daardoor zijn deze verzakkingen
te wijten dit heeft hij vroegere vele malen verteld
de verzakkingen zijn de laatse tyd toch wel groter geworden vroeger ging het maar om 1 plaats nu is die plaats al wat groter geworden
en nu had ik graag eens geweten wat er in deze weide zou plaats vinden
frederik.sohier@gmail.com
de weide bevind zich in de diepestraat te reningelst naast het huis nr1
ik woon niet ver van de deligence
 |
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 19:45 Onderwerp: |
|
|
Spiling @ 14 Nov 2007 13:09 schreef: | Frederik,
Dugouts in en rond de dorpskern van Reningelst hebben we niet direct gevonden, wel onder en bij de paarde manege D'elegance en ietse verder richting De Klijte, waar Johan Vandewalle is ingeweest.
 |
Beste Spilling aangezien deze fot dateert van rond 1990 wie heeft die waterput dan leeggehaald. Wij kunnen wederom zien dat Dhr van de Walle meld dat het zijn copyright is maar wie heeft het werk hier gedaan.
Of beter gezegd wie zijn werk is het waar je een foto van hebt getrokken.
Maak je geen zorgen twee van de oud diggers die de put hebben leeggemaakt sturen mij de foto's van het werk zodat ierdereen een kompleet beeld krijgt. _________________ http://www.geocities.com/dediggers |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 20:06 Onderwerp: |
|
|
Sniper er kunnen veel redenen zijn dat grond inzakt.
Een voorbeeld van een verzakking van verleden jaar.
De verzakking.
Het resultaat een oude gracht van een boederij.
 _________________ http://www.geocities.com/dediggers |
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 20:12 Onderwerp: |
|
|
Hier een voorbeeld van nog een verzakking.
De ingestorte ingang van een diepe dugout.
Wij zijn gestopt bij een diepte van 7 meter.
Deze gaat de groep in de toekomst nog onderzoekken.
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Merlijn
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 20:19 Onderwerp: |
|
|
Dat is nou de Blue Bastard Clay die je veel rond Ieper tegen komt. |
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 20:22 Onderwerp: |
|
|
sniper snoop @ 14 Nov 2007 20:18 schreef: | Zeer intersante foto's Frans, dus alles kan onder veld van wrcke liggen.
Btw, een andere vraag. Wat is dat blauw? Ik heb altijd documenten gezien zoals Bayernwald dat de Duitsers blauwe bergen zagen en dachten klei grond die de britten uit graafden. Is dit klei?
http://farm3.static.flickr.com/2297/2021607204_7dd09efde2_o.jpg |
Het blauwe is wat de engelse zo mooi de blue bastard clay noemde.
Wat vaak gebeurd waar de kampen stonden is afval putten die naar verloop van tijd inzakken. Achter de linies is er niet echt sprake geweest van dugouts. _________________ http://www.geocities.com/dediggers |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 20:54 Onderwerp: |
|
|
er kan idd vanalles onder die weide liggen
maar onze buurman sprak er dikwijls over dat er in die wei gangen of zo aanwezig waren of een depot,heeft zijn hele leven gewoont nie ver van de weide.
wist ook te vertellen dat ze na de oorlog alles hebben dicht gesmeten zodat niemand iets ging kunnen vinden want er was blijkbaar ergens een toegangsdeur en die hebben ze bedekt met aarde
het klinkt mss ongeloofwaardig maar dit is het verhaal dat ik meermaals van hem gehoord heb |
|
Naar boven |
|
 |
jurggie

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:00 Onderwerp: |
|
|
nou, moest ik daar wonen ik ging in die weide graven  |
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:12 Onderwerp: |
|
|
jurggie @ 14 Nov 2007 22:00 schreef: | nou, moest ik daar wonen ik ging in die weide graven  |
mijne gebuur zou content zijn ligt vlak tegen zijn tuin en zomaar graven op een ander zyn grond zal ik ook nie doen laat dit dan liever aan iemand anders over die er iets van kent
al zou ik natuurlijk wel graag zelf graven daar in die weide eerst eens navragen wie de eigenaar nu is |
|
Naar boven |
|
 |
jurggie

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:16 Onderwerp: |
|
|
Ik weet ook wel dat dat niet mag, en eventueel gevaarlijk want je weet nooit wat er onder steekt.
Maar ik ben nu eenmaal nieuwschierig.
Zoiets kun je trouwens bij de gemeente navragen, die heeft plannen en weet van wie elk stuk grond is. |
|
Naar boven |
|
 |
hermie

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 21:43 Onderwerp: |
|
|
Wordt het niet eens tijd om een kijkje te gaan nemen? Ik brand van nieuwsgierigheid! |
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 22:12 Onderwerp: |
|
|
hermie @ 14 Nov 2007 22:43 schreef: | Wordt het niet eens tijd om een kijkje te gaan nemen? Ik brand van nieuwsgierigheid! |
ik zal eerst eens gaan naar de eigenaar en horen of het mag ik laat wel iets weten |
|
Naar boven |
|
 |
hermie

|
Geplaatst: 14 Nov 2007 22:19 Onderwerp: |
|
|
Graag!  |
|
Naar boven |
|
 |
Stefan112
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 22:59 Onderwerp: |
|
|
I have a question why is earth in the picture blue ??? |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
wrcke
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 23:18 Onderwerp: |
|
|
sniper snoop @ 15 Nov 2007 0:02 schreef: | Stefan112 @ 14 Nov 2007 22:59 schreef: | I have a question why is earth in the picture blue ??? |
That is "blue bastard clay". You can find it in Ypres.  |
nie in ieper alleen  |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 14 Nov 2007 23:48 Onderwerp: |
|
|
wrcke @ 14 Nov 2007 23:18 schreef: | sniper snoop @ 15 Nov 2007 0:02 schreef: | Stefan112 @ 14 Nov 2007 22:59 schreef: | I have a question why is earth in the picture blue ??? |
That is "blue bastard clay". You can find it in Ypres.  |
nie in ieper alleen  |
Je kan het vinden in Ieper. Wil niet zeggen dat je het alleen kan vinden in Ieper. Ben geen archeoloog hoor die gronden kent. Ook al wil Yvonne dat ik een gekke professor word.
Alleen geef ik een plaats omdat ik het bestaan van wist en vandaag zelfs in deze topic een foto ervan zag.
Al opgeslagen in mijn pc, thx frans. _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
Frans

|
Geplaatst: 18 Nov 2007 17:47 Onderwerp: |
|
|
Frans @ 14 Nov 2007 19:45 schreef: | Spiling @ 14 Nov 2007 13:09 schreef: | Frederik,
 |
Beste Spilling aangezien deze fot dateert van rond 1990 wie heeft die waterput dan leeggehaald. Wij kunnen wederom zien dat Dhr van de Walle meld dat het zijn copyright is maar wie heeft het werk hier gedaan.
Of beter gezegd wie zijn werk is het waar je een foto van hebt getrokken.
Maak je geen zorgen twee van de oud diggers die de put hebben leeggemaakt sturen mij de foto's van het werk zodat ierdereen een kompleet beeld krijgt. |
Hier nog twee foto's van de dieppe schacht van de ondergrondse oorlog in het achterland.
Binnenwand van de waterput.
De waterput alias de diepgaande tunnel.
|
Naar boven |
|
 |
hermie

|
Geplaatst: 18 Nov 2007 18:34 Onderwerp: |
|
|
Mooie foto's Frans! |
|
Naar boven |
|
 |
Spiling

|
Geplaatst: 19 Nov 2007 13:27 Onderwerp: |
|
|
Knappe foto’s Frans.
De foto’s tonen duidelijk de constructiewijze van dergelijke schachten die zowel werden verzonken als “Well” of als schacht voor ondergrondse accommodatie.
Dit is een type waarvan de elementen werden uitgevoerd in hout. Deze type elementen bestonden ook in staal. Hieronder kunt u een 3D schema zien die ik getekend heb voor mijn boek “Nieuwpoort Sector 1917. http://www.azur.be/index.php?page=ARTIKEL&a=9789058681829
Een uitgebreide beschrijving van dit soort constructies en hun toepassingsgebied kunt u vinden in het boek van P. Barton, J. Vandewalle en P. Doyle. – Beneath Flanders Fields. De foto van de schacht die ik voordien gepost heb, komt trouwens uit dat boek.
http://www.beneathflandersfields.be/
Groetjes,
Kristof J. _________________ "Less is More" (Mies van der Rohe) |
|
Naar boven |
|
 |
|