Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse krijgsgevangenen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 17:49    Onderwerp: Duitse krijgsgevangenen Reageer met quote

Een vraag waar ik al een tijdje mee worstel maar waar ik tot nu toe nog geen antwoord op vond Sad
Ongetwijfeld werden er ook aan het Belgische front Duitsers krijgsgevangen genomen, al was het maar tijdens trench-raids voor informatie. Ook tijdens de bewegingsoorlog van 1914 en het eindoffensief van 1918 moet dit gebeurd zijn. Maar waar kwamen deze POW's terecht????????? Werden ze na ondervraging overgedragen aan de Britten of Fransen???? Kortom alle info welkom Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Op deze site staan foto's van Duitse krijgsgevangenen in brugge.Ietsje naar beneden scrollen,de vijfde foto,staan er nog wel op.Het staat er bij waar deze foto genomen is.

http://www.beeldbankbrugge.be/index.php?option=com_memorix&mrx_mod=result&mrx_selected_theme_id=26&Itemid=28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Thx Tandorini,
Dit soort fotos kwam ik ook al tegen maar mijn probleem is: wat gebeurde er achteraf? Ik vind nergens informatie over het bestaan van Belgische kampen voor Duitsers of een vermelding in de JMO's over wat er mee moest gebeuren. Ik denk niet dat het ABL zijn POW's gewoon na vondervraging neerknalde Smile

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben al blij dat er al een paar lezers van mijn bericht ook geen antwoord hebben Cool

Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 07 Dec 2007 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

euhm ik weet nt. ik denk dat ik ergens gelezen heb over een werkkamp in belgie (omgeving brugge) voor Russen. maar over duitsers heb ik eigenlijk nog niets gelezen.

het meest oogische lijkt me overdraging aan de britten en fransen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 07 Dec 2007 21:43 schreef:
Ik ben al blij dat er al een paar lezers van mijn bericht ook geen antwoord hebben Cool

En aan mij heb je ook al niets, er staat iets op het forum over kampen en erbarmelijke toestanden in Engeland, maar waar oh waar...

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick ,
zonder het ergens te kunnen staven ga ik er van uit dat het ABL
zijn gevangenen aan de Fransen overdroeg , kan ook wel aan de Engelsen zijn maar ik zou het op de Fransen houden .

Er was wel een gevangenkamp voor Duitsers in Woesten en Loker(brits) aan de bewaker te zien op de foto)
Bron Van den Grooten Oorlog Volsksboek blz 180-181-182

Eigenlijk zit ik met het dezelfde vraag over de gevangene Turken in Galipoli , wat gebeurde er verder met hen naar Egypte naar Malta ?

@+
Patrick
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 10 Dec 2007 10:28 schreef:
BWG @ 07 Dec 2007 21:43 schreef:

En aan mij heb je ook al niets, er staat iets op het forum over kampen en erbarmelijke toestanden in Engeland, maar waar oh waar...

Toch gevonden:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9490

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb weet ook van een groot POW kamp te Proven. "Uitgebaat" door de Engelsen. Gezien de geografische ligging lijkt het me niet onlogisch dat de door Belgen krijgsgevangen Duitsers daar ook belandden. Ik kan dat echter ook niet staven.
Tijdens het eindoffensief werden blijkbaar ook de krijgsgevangen direct ingezet voor het transport van gewonden. (Bron: Van het Vrijbos tot Roeselare)
Ook heeft mijn grootvader getuigt dat hij op 12 november 1918 hoofd van de wacht was in de St Pieterskazerne te Gent en dat ze een Duitse krijgsgevangen officier dienden te bewaken.
Potverdorie, Patrick. Intrigerende vraag eigenlijk.
En gezien ik momenteel voor een tijd AGR (Afwezig om Gezondheidsredenen) ben door een orthopedische ingreep, en zo gedwongen ben mij in alle rust bezig te houden, weet ik weer even wat doen...!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zo gaat dat Schiptje, kom je eens even wat dingetjes lezen op het forum, ben je voor je het weet weer op speurtocht Wink

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, ik vrees de dag al dat ik terug aan het werk moet... Zal weer afkicken worden...!
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Op 15 mei 1915 werd er een Duits-Frans akkoord gesloten waarbij krijgsgevangenen zouden worden uitgewisseld. Het gaat hem vooral om zieke & oudere (+45 jaar Mad Mad ) gevangenen die minstens 18 maand "zitten". Ook werd er in dit akkoord gepraat over Belgische POW's die à ratio van 1 Belg tegenover 10 Fransen zouden worden uitgewisseld. "jusqu'à épuisement du nombre des prisonniers de geurre allemands capturés par le troupes belges (Art. 17 §2 van dit akkoord)
Bron: JMO 1918, Tome II, blz 340.

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

1915 werd er een Duits-Frans akkoord gesloten

zo moet er ook een akkoord geweest zijn betreffende gevangene
Ziekenhuispersoneel of verplegers
Want Ernest Claes heeft daar gebruik van gemaakt om langs zwitserland
naar Frankrijk te worden uitgewiseld (
hij gebruikte daarvoor de rode kruis band die hem tijdens zijn gevangenname periekelen rondom Namen (1914)
door omstandigheden over z'n mouw werd geschoven .
Hij was namelijk geen verpleger

lees de beide romans
Namen en Bei uns in Deutschland van Ernest Claes
puike lektuur

@+
Patrick
Naar boven
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2007 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

In de eerste oorlogsdagen groeide bij de Belgische militaire overheid het besef dat voorzieningen dienden te worden genomen om Duitse krijgsgevangenen (militairen én burgers) op één of meerdere locaties op te sluiten. Er werden 2 depots opgericht : depot n°1 te Hoogstraten en depot n° 2 te Brugge. Het depot te Hoogstraten bleef maar korte tijd actief : onder druk van de oprukkende Duitse legers werd dit depot overgeheveld naar Brugge, maar bleef er als onafhankelijke entiteit bestaan onder ‘Depot N° 1’.
De specifieke situatie van de Versterkte Plaats Antwerpen, noopte de legerleiding er toe om ook hier installaties te voorzien voor krijgsgevangenen. Dus werden ook te Antwerpen 2 (kleinere) depots opgericht : de eerste in de gevangenis van Antwerpen en een tweede op het schip de ‘Ganelon’, dat hiervoor speciaal werd uitgerust.
Er werd ook beslist om nog twee depots op te richten te Doornik. Maar deze 2 depots werden nooit actief : de krijgsverrichtingen waren de oprichting er van te vlug af. Meer nog : door de bijna volledige bezetting van België was men genoodzaakt om de Duitse krijgsgevangenen over te dragen aan de Franse autoriteiten. Voorwaarde was echter dat deze krijgsgevangen het statuut kregen van ‘krijgsgevangenen van het Belgisch leger’. Dit was zeer belangrijk omdat ze aldus in de toekomst konden gebruikt worden om om te ruilen tegen Belgen die krijgsgevangen waren genomen door de Duitsers. Keerzijde van de medaille was dat de Fransen van de Belgen eisten (en bekwamen) dat België voor de kosten van de gevangenen opdraaide. Dus werden de ongeveer 2000 gevangenen vanuit Brugge naar Frankrijk overgebracht (eerst naar Duinkerken, vandaar per schip naar Cherbourg en dan naar Dinan). Deze operatie werd beëindigd op 12 oktober 1914.
Opmerkelijk is tevens dat ook de Duisters die door de Belgen werden krijgsgevangen genomen in Afrika, ook naar Frankrijk werden afgevoerd.
Ook na 12 oktober 1914 werden Duitse gevangenen door de Belgen automatisch overgedragen aan de Fransen.
Deze overdrachten gebeurden zonder dat hierover een formeel akkoord werd gesloten door de beide regeringen ! De Belgische autoriteiten vroegen tevens aan de Franse om de naamlijsten van ‘hun’ (Duisters door Belgen ‘gepakt’) aan de Duisters kenbaar te maken. Maar ze drongen er wel op aan dat er duidelijk bij vermeld zou staan dat deze Duisters door de Belgen waren gevangen genomen (ruilwaar, nietwaar). Deze lijsten zijn vrij accuraat bijgehouden. Voorbeeld :
Naam en voornaam : IKE Wilhelm
Rang & eenheid : sldt 74 Inf Landw
Datum en plaats gevangenneming : 27/9/1914 Dendermonde
Geïnterneerd te : Coetquidam
Naam en voornaam : HOFFMANN Otto
Rang & eenheid : sold 48 Inr Res
Datum en plaats gevangenneming : 16/8/1917 Eppegem
Geïnterneerd te : gefusilleerd te Walem op 29/9/1914
enz…

Daar het Belgische front nooit grote offensieven kende tot in 1918, was de toeloop van Duitse krijgsgevangenen eerder beperkt. Men kan pas spreken van grotere getallen vanaf de Slag bij Merkem (17 april 1918, 800 gevangenen) en zeker tijdens het Bevrijdingsoffensief (vanaf 28 september 1918). Het gros van de Duitsers dat gevangen werd genomen tijdens de laatste oorlogsmaanden werd afgevoerd naar het opleidingskamp van Auvours, dat toch grotendeels leeg stond …

Rob
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Verschrikkelijk bedankt Rob voor dit meer dan volledig antwoord!

Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

mooie uiteenzetting. dit zinnetje spring er voor mij uit

Quote:
Duisters die door de Belgen werden krijgsgevangen genomen in Afrika

waren er dan Belgen actief in Afrika?
oorlogsgraven

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen actief, maar ook vrij suksevol. We hadden daar namelijk een kolonie. Wink.En kregen na de oorlog het mandaat over 2 (denk ik) Duitse kolonies. (Ruanda en Burundi)
De campagnes van de Belgen in Afrika zijn een heel apart, en soms een een beetje in de vergeethoek geraakt verhaal.
In grote lijnen waren er 15.000 Belgische en inlandse militairen actief en 60.000 Afrikaanse dragers. Hiervan lieten 58 Europeanen het leven en 9.000 inlanders.

Rob
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

over het feit dat het in de vergeethoek is geraakt kan ik bevestigen dat het klopt.

ik wist dat er in Afrika gevochten werd maar dacht er nooit bij na dat er ook in Congo gevochten was.

bedankt.
abn

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

BWG @ 10 Dec 2007 19:36 schreef:
Op 15 mei 1915 werd er een Duits-Frans akkoord gesloten waarbij krijgsgevangenen zouden worden uitgewisseld. Het gaat hem vooral om zieke & oudere (+45 jaar Mad Mad ) gevangenen die minstens 18 maand "zitten". Ook werd er in dit akkoord gepraat over Belgische POW's die à ratio van 1 Belg tegenover 10 Fransen zouden worden uitgewisseld. "jusqu'à épuisement du nombre des prisonniers de geurre allemands capturés par le troupes belges (Art. 17 §2 van dit akkoord)
Bron: JMO 1918, Tome II, blz 340.

Ik ben niet helemaal mee, Patrick. Moet dit niet '10 Duitsers' zijn ?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Toch niet abn311, 1 Belg & 10 Fransen in ruil voor 11 Duitsers.

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2008 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ah OK, nu snap ik hem.

bedankt,
bert.
Naar boven
jta

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

ter info, bron :
http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/roesbrugge/roesbrugge.htm

Op 15 oktober 1914: de doortocht van de eerste Duitse krijgsgevangenen. De Engelsen hebben ze van bij de Catsberg meegebracht en dragen Duitse helmen, “casquen”, en laarzen als buit op hun automobielen mee.

De krijgsgevangenen worden vanuit het kamp van Poperinge eerst langs Oost-Cappel (Frans-Vlaanderen) naar een groot kamp ondergebracht te Haringe, in de weilanden van de familie Rouseré. Vandaar worden zij later afgevoerd langs de grote Engelse spoorweg over de IJzer naar Duinkerke. ( een dagbladfoto van destijds).

jacques
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: