Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Studiedag SSEW 12 mei 2006

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2006 9:05    Onderwerp: Studiedag SSEW 12 mei 2006 Reageer met quote

Verslag Studiedag SSEW

12 mei 2006.
Op een prachtig zonnige dag met WO1- geïnteresseerden een dag doorbrengen op de Erasmus Universiteit is absoluut geen straf te noemen!

Leuk om bekenden weer eens te zien, van het forum waren er 9 man, en diverse bekenden van de WFA en leuk eens kennis te maken met andere belangstellenden.
Dit soort gelegenheden zijn uitermate geschikt om weer eens te beseffen dat je niet alleen bent met deze interesse.

Het programma zag er veelbelovend uit.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3835 voor het programma.

De dag begon met het welkomstwoord door Dr. M Kraaijestein en werd gevolgd door Dhr H. Andriessen met de jaarrede studiedag 2006,

Quote:
JAARREDE STUDIEDAG 2006

Hartelijk welkom geachte Professor Brands, Professor Klemann, Luitenant-Generaal b.d. Professor Loos, de heren, Ir.Wils en dr. van Bergen onze sprekers van vandaag. Eveneens een hartelijk welkom aan de heer Prof.dr.Romijn van het NIOD, de heer dr.Wim Klinkert van de KMA, Mevr. Everbroeck van het Kon.Leger Museum te Brussel, Mevr.Tames van het Duisland Instituut en NIOD, dr Loots van de Radboud Universiteit, de heer van Meeteren, voorzitter van de Western Front Association Nederland, Mevrouw Heslinga van het Forum Eerste Wereldoorlog, Rozemarijn Smink, onze speciale gast van vandaag, de auteurs van onze twee jaarboeken die vandaag worden gepresenteerd, donateurs van onze stichting, dames en heren
Het is mij een groot genoegen vandaag voor de vijfde keer deze studiedag eerste wereldoorlog bij u te mogen inleiden.
Onze stichting is destijds opgericht met als doel het vergroten van de kennis in Nederland over de Eerste Wereldoorlog. Die kennis liep duidelijk waarneembaar achter bij die over bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog en dat was natuurlijk ook niet zo onlogisch want de Eerste Wereldoorlog is duidelijk al geschiedenis, de tweede wereldoorlog moet dat eigenlijk nog worden.

Hoe staat het nu vandaag de dag met die interesse in Nederland voor de Eerste Wereldoorlog en dus met de doelstelling van onze stichting?
Welnu, ik mag stellen dat er sprake is van een explosie van interesse in ons land voor deze periode.
Het aantal boeken over de Eerste Wereldoorlog dat in 2000 in ons land verscheen was nog op de vingers van een hand te tellen. Vandaag de dag heeft elke zichzelf respecterende boekhandel minimaal een plank met publicaties over die periode staan en wat meer is, er is een hele nieuwe generatie Nederlandse auteurs ontstaan die publiceren over het onderwerp. Ik denk maar aan Eveline de Roodt, Richard Heijster, Chrisje en Kees Brants, Paul Moeyes, de auteurs Stelling, Blom, dr.Kraaijestein & dr.Schulten, Professor K.Koch, dr.Klinkert, drs. ter Sluis, van Lith etc.etc. Met trots noem ik voorts de uitgave van ons eigen jaarboek waarvan vandaag de delen 10 en 11 voor u gereed liggen. 11 delen, gemiddeld 2 per jaar, waarin zo’n kleine 100 gerenommeerde Nederlandse auteurs ruim 3000 blz kennis over de eerste wereldoorlog toevoegen en ook deze puur Nederlandse serie mag zich in een grote belangstelling verheugen
Maar het blijft niet bij boeken alleen
Zeer opvallend is wel de interesse in de Eerste Wereldoorlog welke zich via internet manifesteert en ik noem dan als belangwekkend voorbeeld het ‘Forum Eerste Wereldoorlog’ dat in 1 jaar tijd maar liefst meer dan 2 miljoen pageviews op zijn of haar conto mocht schrijven en voorts noem ik de uiterst interessante Eerste Wereldoorlog sites van de heer Menno Wielinga en die van de heer Ruggeberg.
Het is eveneens verheugend hier te kunnen melden dat ook het onderwijs steeds meer belangstelling toont voor de Eerste Wereldoorlog.

We mogen hier vandaag welkom heten mej. Rozemarijn Smink, van het Christelijk College Nassau Veluwe te Harderwijk. Zij schreef in opdracht van de schoolleiding een profielwerkstuk met als onderwerp “Medische hulp ten tijde van de Eerste Wereldoorlog” .dat zo goed in elkaar zat dat wij haar hier vandaag, samen met haar leraar hebben uitgenodigd om nog eens onze complimenten te ontvangen voor haar werkstuk en het Nassau College en haar leraar voor het feit dat de Eerste Wereldoorlog althans op dit college de aandacht krijgt die het zo node verdient.

Maar ook bij andere onderwijs instellingen constateren wij een verheugende toename van de belangstelling en het meest verheugd zijn we wel over het feit dat de Eerste Wereldoorlog voor het eerst is opgenomen als nieuw eind-examenonderwerp voor HAVO en VWO in 2008.
Een ander belangrijk teken van de toenemende belangstelling in de Eerste Wereldoorlog is het feit dat ook de Nederlandse Musea zich meer op dit onderwerp zijn gaan richten.
Zo mocht onze ‘advies commissie Musea’, adviezen geven aan o.a het Rijks Museum Huis Doorn, het Oorlogs en Verzetsmuseum Overloon en recent het Nederlands Vesting Museum Naarden. Hierbij was het doel om de directies te adviseren bij het implementeren van het onderwerp Eerste Wereldoorlog in het museale beleid. En ook op deze wijze wordt de interesse in de Eerste Wereldoorlog verder gestimuleerd en versterkt.
Het is duidelijk, dit alles betekent dat we de achterstand in kennis over het onderwerp in ons land snel aan het inlopen zijn en dat is natuurlijk een verheugend verschijnsel en ik vlij me met de gedachte dat onze stichting daar, met haar jaarlijkse studiedagen, studiereizen, adviescommissies, lezingen, de publicatie van de jaarboeken, website en nieuwsbrief, een belangrijke steen aan heeft bijgedragen.
Helaas, dit alles betekent echter niet dat we er nu zijn,

Het is vandaag voor de eerste keer dat wij niet in staat zijn onze jaarlijkse scriptieprijs, bestaande uit een geldbedrag van 1000 Euro alsmede publikatie in boekvorm van de naar het oordeel van de jury, beste master- of doctoraalscriptie, uit te reiken. Waarom niet?. Een belangrijke reden lijkt te zijn dat de BaMa structuur ervoor zorgt dat er ten eerste minder afstudeerscripties worden gebaseerd op nieuw bronnen onderzoek en bovendien, dat masterstudenten eerder gebonden zijn aan onderwerpen binnen hun programma - kortom: de goede eenling met een voortreffelijke doctoraalscriptie zou wel eens een zeldzaam verschijnsel kunnen worden
Het behoeft geen betoog dat dit een teleurstellend gegeven is

Maar er is nog een heel ander teleurstellend feit.
De INTERESSE in het onderwerp Eerste Wereldoorlog is dan wel fors toegenomen, de KENNIS over de ontstaansgeschiedenis daarvan is in ons land nog steeds een achter gebleven gebied..
In de laatste 5 jaar zijn door Nederlandse auteurs over dat onderwerp zegge en schrijven twee boeken verschenen en die twee zijn dan nog van mijn hand. Een hoogleraar vertelde mij een aantal jaren terug dat over het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog wel alles was geschreven wat er te schrijven viel en derhalve zouden de universiteiten en historici daar niet in geïnteresseerd zijn. Er was op dat gebied geen eer te behalen.
Ik bestrijd dat met alle kracht. Over de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog is wel vreselijk veel geschreven maar dan wel vooral door Britse en Amerikaanse auteurs en dan ook nog vanuit het gezichtspunt van de overwinnaar. In Duitsland is na Fritz Fischer de discussie over dit onderwerp wel voortgezet maar daarvan dringt in ons land maar weinig door en de Fransen beperken zich voornamelijk tot de roemruchte gevechten die ze geleverd hebben.
Ja, ik weet het, natuurlijk verwijst u nu naar Berghahn, Mommsen,, Taylor, Röhl enz om er maar enkele te noemen. Maar wordt het niet eens tijd dat wij ons gaan afvragen of de gangbare interpretatie zoals die tot ons komt, nu echt wel de enig juiste is? Waarom volgen onze historici toch zo slaafs de Angelsaksische bronnen en waarom wordt er mbt de ontstaansgeschiedenis niet nog eens indringend aandacht besteed aan nieuw onderzoek, nieuwe research? Met andere woorden; waar blijven onze Nederlandse historici? Ik constateer een werkelijk verbijsterende tendens in de hedendaagse literatuur en dus ook in de opvattingen van veel auteurs, om de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog te zien door Angelsaksische bril waarbij men impliciet accepteert dat de Britse koloniale expansie en de Britse perceptie van de oorlog en de Britse rechten en eisen in de natuurlijke orde van zaken liggen terwijl men tegelijkertijd Duitse protesten daartegen automatisch beschouwt als bewuste provocaties en kwade wil.
Ik durf hier te stellen dat de ontstaansgeschiedenis dan ook nog steeds onvoldoende is uitgediept en dat zelfstandig onderzoek daarvan in ons taalgebied, niet of onvoldoende heeft plaatsgevonden en plaats vindt.
In Nederland heerst nog steeds,( en ik parafraseer op een tekst van Prof.Brands en ik hoop dat hij me dat vergeeft)- een geamputeerd en afgeknot perspectief op de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Die oorlog zelf is centraal komen te staan en dat is aan de ene kant natuurlijk prachtig, maar anderzijds jammer want het is een groot kennisnadeel dat wij in Nederland de betekenis van de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog die toch leidde tot een waterscheiding in de Europese of zelfs wereldgeschiedenis, dat wij de interpretatie van die ontstaansgeschiedenis nog steeds voornamelijk blijven overnemen zoals ze, eenzijdig en zeer nadrukkelijk, wordt gebracht door onze Angelsaksische vrienden.

Het was toch in de jaren vijftig dat internationale historici te Verdun bijeen kwamen en verklaarden dat ‘de Eerste Wereldoorlog niet de schuld was van slechts één land, maar het gevolg van een complex van oorzaken en reacties’ De schuldvraag dus!
Toen de Nederlandse historicus Dr.L P.M.Luykx in zijn boek ‘Veranderende grenzen’ vaststelde dat, ‘ Wat het verdrag van Versailles over de schuldvraag vaststelde is in elk geval onjuist’, had men mogen verwachten dat dit andere historici zou hebben geprikkeld om die bewering op z’n juistheid te onderzoeken. Helaas, dat heeft niet zo mogen zijn Eigen diepgaand onderzoek of de interpretatie van het gebruikte bronnenmateriaal mbt dit onderwerp nog wel reëel is en nieuw onderzoek op dit gebied vond en vindt in Nederland niet plaats. Dat is te betreuren en ik beschouw dat als een ernstig manco in ons geschiedenis onderwijs. De historicus Timothey Carton schreef negen jaar geleden in het NRC dat; ‘de betekenis van feiten een zaak is van dispuut en interpretatie en dat juist die interpretatie continue verandert’ en ik denk dat hij gelijk had. Maar juist dan en juist daarom zou het toch in de lijn der verwachting mogen liggen als die Angelsaksische interpretatie mbt de schuldvraag toch eens opnieuw zou worden bestudeerd. In mijn optiek zou zo’n onderzoek ‘integraal’ moeten worden opgezet en ik bedoel daarmede dat de rol van alle betrokken landen bij het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog integraal dient te worden bestudeerd omdat pas dan actie en reactie volledig kan worden begrepen. Er is genoeg nieuw bronnen materiaal en een kritiche bestudering van de interpretatie van oude bronnen is m.i dringend noodzakelijk Toch, helaas, de interesse om deze taak ter hand te nemen is praktisch nihil en daarmede blijft een ontzettend belangrijk stuk geschiedenis m.i onderbelicht.
Ik daag vanaf deze plaats, in deze tempel der wetenschap, de Erasmus Universiteit, onze Nederlandse historici uit om het onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog, te heropenen en daarmede tot een mogelijk nieuwe moderne interpretatie van de feitelijkheden te komen. De Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog zal zich beraden op mogelijkheden om een dergelijk onderzoek op enigerlei wijze te stimuleren of te ondersteunen. Hiermede verklaar ik deze studiedag voor geopend

Hier een korte impressie van de gegeven lezingen:

Prof Klemann:
Een gedreven en enthousiast verteller met een onderwerp dat mij niet erg bekend was, maar waar ik veel van leerde, het verhaal over Philips, de zwarte handel, de Nederlandse economie na de oorlog, erg interessant om deze kant eens te horen.

Ir Wils:
Een lezing waar ik erg naar uit keek, Fritz Haber is nu eenmaal een man die toch een behoorlijk aandeel gehad heeft.
Dhr Wils is een bescheiden verteller, die wat mij betreft nog veel langer had door mogen gaan, het leuke was dat ik veel dingen herkende, ik had ze namelijk vrij recent gelezen in het boek “Krieg”van Richard Heijster, die uitgebreid aandacht besteed aan Haber. Boeiende lezing.
Na de koffiepauze ging het verder met:
Lt. Gen.b.d der artillerie W.Loos:
Leuke lezing, leuk verteller, en over een onderwerp dat iedereen wel kan boeien.
Haig, het blijft een man waar je niet over uitgeleerd raakt, noch uitgesproken of gelezen.
Dhr Loos wist met zijn lezing t weer nieuwe aspecten naar voren te brengen die je toch weer doen nadenken over de persoon Haig.

Na de lunch ging het verder met Prof. Dr. M.C Brands:
Deze lezing was voor mij persoonlijk het hoogtepunt van de dag.
Je moest wel goed bij de les blijven wat door de warmte niet altijd meeviel, maar Dhr Brands had een onderwerp dat enorm interessant was, zeker hoe de effecten tot op de dag van vandaag nog voel en merkbaar zijn.
Een echte eyeopener deze lezing en ik wil er zeer zeker meer van weten!

Nog een lezing waar ik erg naar uitkeek Dr.L. van Bergen:
Een onderwerp dat nog wel besproken zal worden op het forum, hier zal nog wel een discussie uit voortvloeien.
Hij belichtte een aspect dat denk ik niet bij het gros bekend is, leuk dat hij ook Dr van Leeuwen aanhaalde, hierover hadden we al een groot artikel op het forum:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2569

Dhr Bostyn was helaas verhinderd.

De presentatie van de Jaarboeken! “De grote Oorlog, Kroniek 1914-1918
Deel 10 en 11 alweer, een enorme prestatie in een kleine 5 jaar tijd.
Boeken met uiterst leesbare en boeiende onderwerpen, dit kan niet anders dan een uiterst belangrijke reeks worden.
Wij zullen dan ook aan deze reeks uitgebreid aandacht gaan schenken.
Deel 11 openslaand gaf een aangename verrassing, “onze” Tom geeft een uitgebreid artikel geschreven dat opgenomen is in Deel 11.
Ben ik stiekem toch wel een beetje trots op!

Met deze boekpresentatie sloot de dag af en konden we nog naborrelen.
De organisatie was perfect en de dag liep vlekkeloos, alleen een race tegen de klok, maar als er boeiende lezingen zijn zal het altijd uitlopen.
Het geeft alleen maar aan dat de interesse er is en men veel wil horen!

Ik wilde dan ook de SSEW en de Erasmus Universiteit bedanken voor een perfect gelopen dag!

En enorm leuk voor "onze" Rozemarijn dat Dr van Bergen haar stuk gaat lezen!

tekst: http://yvonne.fok.nl/rozemarijn.doc
bronnen: http://yvonne.fok.nl/rozemarijn1.doc

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Reiné

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

JAARREDE STUDIEDAG 2006

Hartelijk welkom geachte Professor Brands, Professor Klemann, Luitenant-Generaal b.d. Professor Loos, de heren, Ir.Wils en dr. van Bergen onze sprekers van vandaag. Eveneens een hartelijk welkom aan de heer Prof.dr.Romijn van het NIOD, de heer dr.Wim Klinkert van de KMA, Mevr. Everbroeck van het Kon.Leger Museum te Brussel, Mevr.Tames van het Duisland Instituut en NIOD, dr Loots van de Radboud Universiteit, de heer van Meeteren, voorzitter van de Western Front Association Nederland, Mevrouw Heslinga van het Forum Eerste Wereldoorlog, Rozemarijn Smink, onze speciale gast van vandaag, de auteurs van onze twee jaarboeken die vandaag worden gepresenteerd, donateurs van onze stichting, dames en heren
Het is mij een groot genoegen vandaag voor de vijfde keer deze studiedag eerste wereldoorlog bij u te mogen inleiden.
Onze stichting is destijds opgericht met als doel het vergroten van de kennis in Nederland over de Eerste Wereldoorlog. Die kennis liep duidelijk waarneembaar achter bij die over bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog en dat was natuurlijk ook niet zo onlogisch want de Eerste Wereldoorlog is duidelijk al geschiedenis, de tweede wereldoorlog moet dat eigenlijk nog worden.

Hoe staat het nu vandaag de dag met die interesse in Nederland voor de Eerste Wereldoorlog en dus met de doelstelling van onze stichting?
Welnu, ik mag stellen dat er sprake is van een explosie van interesse in ons land voor deze periode.
Het aantal boeken over de Eerste Wereldoorlog dat in 2000 in ons land verscheen was nog op de vingers van een hand te tellen. Vandaag de dag heeft elke zichzelf respecterende boekhandel minimaal een plank met publicaties over die periode staan en wat meer is, er is een hele nieuwe generatie Nederlandse auteurs ontstaan die publiceren over het onderwerp. Ik denk maar aan Eveline de Roodt, Richard Heijster, Chrisje en Kees Brants, Paul Moeyes, de auteurs Stelling, Blom, dr.Kraaijestein & dr.Schulten, Professor K.Koch, dr.Klinkert, drs. ter Sluis, van Lith etc.etc. Met trots noem ik voorts de uitgave van ons eigen jaarboek waarvan vandaag de delen 10 en 11 voor u gereed liggen. 11 delen, gemiddeld 2 per jaar, waarin zo’n kleine 100 gerenommeerde Nederlandse auteurs ruim 3000 blz kennis over de eerste wereldoorlog toevoegen en ook deze puur Nederlandse serie mag zich in een grote belangstelling verheugen
Maar het blijft niet bij boeken alleen
Zeer opvallend is wel de interesse in de Eerste Wereldoorlog welke zich via internet manifesteert en ik noem dan als belangwekkend voorbeeld het ‘Forum Eerste Wereldoorlog’ dat in 1 jaar tijd maar liefst meer dan 2 miljoen pageviews op zijn of haar conto mocht schrijven en voorts noem ik de uiterst interessante Eerste Wereldoorlog sites van de heer Menno Wielinga en die van de heer Ruggeberg.
Het is eveneens verheugend hier te kunnen melden dat ook het onderwijs steeds meer belangstelling toont voor de Eerste Wereldoorlog.

We mogen hier vandaag welkom heten mej. Rozemarijn Smink, van het Christelijk College Nassau Veluwe te Harderwijk. Zij schreef in opdracht van de schoolleiding een profielwerkstuk met als onderwerp “Medische hulp ten tijde van de Eerste Wereldoorlog” .dat zo goed in elkaar zat dat wij haar hier vandaag, samen met haar leraar hebben uitgenodigd om nog eens onze complimenten te ontvangen voor haar werkstuk en het Nassau College en haar leraar voor het feit dat de Eerste Wereldoorlog althans op dit college de aandacht krijgt die het zo node verdient.

Maar ook bij andere onderwijs instellingen constateren wij een verheugende toename van de belangstelling en het meest verheugd zijn we wel over het feit dat de Eerste Wereldoorlog voor het eerst is opgenomen als nieuw eind-examenonderwerp voor HAVO en VWO in 2008.
Een ander belangrijk teken van de toenemende belangstelling in de Eerste Wereldoorlog is het feit dat ook de Nederlandse Musea zich meer op dit onderwerp zijn gaan richten.
Zo mocht onze ‘advies commissie Musea’, adviezen geven aan o.a het Rijks Museum Huis Doorn, het Oorlogs en Verzetsmuseum Overloon en recent het Nederlands Vesting Museum Naarden. Hierbij was het doel om de directies te adviseren bij het implementeren van het onderwerp Eerste Wereldoorlog in het museale beleid. En ook op deze wijze wordt de interesse in de Eerste Wereldoorlog verder gestimuleerd en versterkt.
Het is duidelijk, dit alles betekent dat we de achterstand in kennis over het onderwerp in ons land snel aan het inlopen zijn en dat is natuurlijk een verheugend verschijnsel en ik vlij me met de gedachte dat onze stichting daar, met haar jaarlijkse studiedagen, studiereizen, adviescommissies, lezingen, de publicatie van de jaarboeken, website en nieuwsbrief, een belangrijke steen aan heeft bijgedragen.
Helaas, dit alles betekent echter niet dat we er nu zijn,

Het is vandaag voor de eerste keer dat wij niet in staat zijn onze jaarlijkse scriptieprijs, bestaande uit een geldbedrag van 1000 Euro alsmede publikatie in boekvorm van de naar het oordeel van de jury, beste master- of doctoraalscriptie, uit te reiken. Waarom niet?. Een belangrijke reden lijkt te zijn dat de BaMa structuur ervoor zorgt dat er ten eerste minder afstudeerscripties worden gebaseerd op nieuw bronnen onderzoek en bovendien, dat masterstudenten eerder gebonden zijn aan onderwerpen binnen hun programma - kortom: de goede eenling met een voortreffelijke doctoraalscriptie zou wel eens een zeldzaam verschijnsel kunnen worden
Het behoeft geen betoog dat dit een teleurstellend gegeven is

Maar er is nog een heel ander teleurstellend feit.
De INTERESSE in het onderwerp Eerste Wereldoorlog is dan wel fors toegenomen, de KENNIS over de ontstaansgeschiedenis daarvan is in ons land nog steeds een achter gebleven gebied..
In de laatste 5 jaar zijn door Nederlandse auteurs over dat onderwerp zegge en schrijven twee boeken verschenen en die twee zijn dan nog van mijn hand. Een hoogleraar vertelde mij een aantal jaren terug dat over het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog wel alles was geschreven wat er te schrijven viel en derhalve zouden de universiteiten en historici daar niet in geïnteresseerd zijn. Er was op dat gebied geen eer te behalen.
Ik bestrijd dat met alle kracht. Over de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog is wel vreselijk veel geschreven maar dan wel vooral door Britse en Amerikaanse auteurs en dan ook nog vanuit het gezichtspunt van de overwinnaar. In Duitsland is na Fritz Fischer de discussie over dit onderwerp wel voortgezet maar daarvan dringt in ons land maar weinig door en de Fransen beperken zich voornamelijk tot de roemruchte gevechten die ze geleverd hebben.
Ja, ik weet het, natuurlijk verwijst u nu naar Berghahn, Mommsen,, Taylor, Röhl enz om er maar enkele te noemen. Maar wordt het niet eens tijd dat wij ons gaan afvragen of de gangbare interpretatie zoals die tot ons komt, nu echt wel de enig juiste is? Waarom volgen onze historici toch zo slaafs de Angelsaksische bronnen en waarom wordt er mbt de ontstaansgeschiedenis niet nog eens indringend aandacht besteed aan nieuw onderzoek, nieuwe research? Met andere woorden; waar blijven onze Nederlandse historici? Ik constateer een werkelijk verbijsterende tendens in de hedendaagse literatuur en dus ook in de opvattingen van veel auteurs, om de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog te zien door Angelsaksische bril waarbij men impliciet accepteert dat de Britse koloniale expansie en de Britse perceptie van de oorlog en de Britse rechten en eisen in de natuurlijke orde van zaken liggen terwijl men tegelijkertijd Duitse protesten daartegen automatisch beschouwt als bewuste provocaties en kwade wil.
Ik durf hier te stellen dat de ontstaansgeschiedenis dan ook nog steeds onvoldoende is uitgediept en dat zelfstandig onderzoek daarvan in ons taalgebied, niet of onvoldoende heeft plaatsgevonden en plaats vindt.
In Nederland heerst nog steeds,( en ik parafraseer op een tekst van Prof.Brands en ik hoop dat hij me dat vergeeft)- een geamputeerd en afgeknot perspectief op de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Die oorlog zelf is centraal komen te staan en dat is aan de ene kant natuurlijk prachtig, maar anderzijds jammer want het is een groot kennisnadeel dat wij in Nederland de betekenis van de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog die toch leidde tot een waterscheiding in de Europese of zelfs wereldgeschiedenis, dat wij de interpretatie van die ontstaansgeschiedenis nog steeds voornamelijk blijven overnemen zoals ze, eenzijdig en zeer nadrukkelijk, wordt gebracht door onze Angelsaksische vrienden.

Het was toch in de jaren vijftig dat internationale historici te Verdun bijeen kwamen en verklaarden dat ‘de Eerste Wereldoorlog niet de schuld was van slechts één land, maar het gevolg van een complex van oorzaken en reacties’ De schuldvraag dus!
Toen de Nederlandse historicus Dr.L P.M.Luykx in zijn boek ‘Veranderende grenzen’ vaststelde dat, ‘ Wat het verdrag van Versailles over de schuldvraag vaststelde is in elk geval onjuist’, had men mogen verwachten dat dit andere historici zou hebben geprikkeld om die bewering op z’n juistheid te onderzoeken. Helaas, dat heeft niet zo mogen zijn Eigen diepgaand onderzoek of de interpretatie van het gebruikte bronnenmateriaal mbt dit onderwerp nog wel reëel is en nieuw onderzoek op dit gebied vond en vindt in Nederland niet plaats. Dat is te betreuren en ik beschouw dat als een ernstig manco in ons geschiedenis onderwijs. De historicus Timothey Carton schreef negen jaar geleden in het NRC dat; ‘de betekenis van feiten een zaak is van dispuut en interpretatie en dat juist die interpretatie continue verandert’ en ik denk dat hij gelijk had. Maar juist dan en juist daarom zou het toch in de lijn der verwachting mogen liggen als die Angelsaksische interpretatie mbt de schuldvraag toch eens opnieuw zou worden bestudeerd. In mijn optiek zou zo’n onderzoek ‘integraal’ moeten worden opgezet en ik bedoel daarmede dat de rol van alle betrokken landen bij het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog integraal dient te worden bestudeerd omdat pas dan actie en reactie volledig kan worden begrepen. Er is genoeg nieuw bronnen materiaal en een kritiche bestudering van de interpretatie van oude bronnen is m.i dringend noodzakelijk Toch, helaas, de interesse om deze taak ter hand te nemen is praktisch nihil en daarmede blijft een ontzettend belangrijk stuk geschiedenis m.i onderbelicht.
Ik daag vanaf deze plaats, in deze tempel der wetenschap, de Erasmus Universiteit, onze Nederlandse historici uit om het onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van de Eerste Wereldoorlog, te heropenen en daarmede tot een mogelijk nieuwe moderne interpretatie van de feitelijkheden te komen. De Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog zal zich beraden op mogelijkheden om een dergelijk onderzoek op enigerlei wijze te stimuleren of te ondersteunen. Hiermede verklaar ik deze studiedag voor geopemd

Dhr J.H.J Andriessen
Requiem for a dream
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Reiné

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2007 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Studiedag 2006

PROGRAMMA STUDIEDAG 12 MEI 2006
0830-1010 uur; Ontvangst en inschrijving, kopje koffie/thee.
1010-1015 uur. Welkomstwoord door dagvoorzitter Dr.M.Kraaijestein.
1015-1025 uur; Inleiding door Hans Andriessen, voorzitter Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog.
1025-1110 uur. Lezing Prof.dr.H.Klemann, De Nederlandse economie in de Eerste Wereldoorlog. 1914-1925.
1110-1155 uur. Lezing Ir.E.Wils. Fritz Haber, een chemicus als krijger.
1155-1210 uur. Koffiepauze.
1210-1255 uur. Lezing Lt.gen.bd der artillerie W.Loos, Een generaal uit de ‘koude oorlog’ over een collega uit de Eerste Wereldoorlog; ‘Generaal Haig, de juiste man op de juiste plaats of toch (net) niet?
1255-1345 uur. Lunchpauze. (lunch voor eigen rekening)
1350-1440 uur. Lezing door Prof.dr.M.Brands. De Eerste Wereldoorlog in het Midden-Oosten..
1440-1525 uur Lezing door Dr.L.van Bergen; ‘Misschien kunnen we er beter mee ophouden,De Nederlandse ambulance aan het Westfront. 1914-1918.
1525-1540 uur. Koffie/thee pauze
1540-1625 uur; Lezing door Drs. F.Bostyn. De ondergrondse oorlogsvoering bij Ieper..
1625 uur Uitreiking van de delen 10 en 11 van het jaarboek van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog;‘De grote Oorlog, Kroniek 1914-1918’

Na afloop drinken we gezamenlijk borrel.

Korte inhoud van de lezingen lezingen;

Prof.Dr.Hein A.M. Klemann
De Nederlandse economie en de Eerste Wereldoorlog 1914-1925
Bekend is dat de landbouw zich gedurende de Eerste Wereldoorlog steeds sterker op Duitsland oriënteerde. Veel minder bekend is dat er in de industrie, doordat de invoer stagneerde, fors geïnvesteerd werd in sectoren die voorheen niet of nauwelijks ontwikkeld waren. In zowel industrie als landbouw kon Nederland daardoor zijn concurrentiekracht versterken. Daar kwam bij dat Amsterdam, nu Londen voor de centrale machten afgesloten was zijn positie als financieel centrum, dat het in de 18e eeuw verloren had, weer gedeeltelijk kon herwinnen. Na de oorlog was de Nederlandse economie door deze ontwikkelingen zozeer versterkt dat het door een verbeterde concurrentiekracht, een groeiend aandeel in de wereldhandel en volledige werkgelegenheid wist te realiseren.
Kort CV;
Prof. dr. Hein A.M. Klemann (1957) studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit en economie aan de VU en de Universiteit van Amsterdam. In 1990 promoveerde hij aan de VU op een proefschrift over de Nederlandse handel in de jaren ’30, getiteld Tussen Reich en Empire. Sindsdien was hij verbonden aan de Universiteit Utrecht en het Nederlandse Instituut voor oorlogsdocumentatie, waar hij zich o.a. bezighield met de economische ontwikkeling van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sinds een jaar is hij hoogleraar Sociale en Economische Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Ir. Eric R.J. Wils
Fritz Haber: een chemicus als krijger
‘Fritz Haber: (1868-1934) bereikte zijn top als wetenschapper in 1911 toen hij werd benoemd als directeur van het prestigieuze ‘Kaiser Wilhelm Institut für physikalische Chemie und Elektrochemie’ in Berlijn. Enkele jaren daarvoor had Haber een manier gevonden om ammoniak te synthetiseren en zodoende te voorzien in de toekomstige behoefte aan kunstmest. Hiervoor zou hij de Nobelprijs voor chemie van het jaar 1918 ontvangen. Berucht werd Haber door zijn werkzaamheden voor de Duitse krijgsmacht als promotor van het chemische wapen, gas. Zowel zijn carrière als zijn persoonlijke leven kende hoogte- en dieptepunten. Na het aan de macht komen van de nazi’s gaf deze joodse, Duitse patriot in 1933 zijn functie aan het ‘Kaiser Wilhelm Institut’ op, waarna hij kort daarna in 1934 als gebroken man stierf. In deze voordracht zal nader ingegaan worden op zijn leven en vooral op zijn rol in de gasoorlog tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Kort CV
Ir. Eric R.J. Wils (1946) studeerde in 1970 af als scheikundig ingenieur aan de Technische Universiteit te Delft. Kort daarna trad hij in dienst van TNO en publiceerde een vijftigtal wetenschappelijke artikelen over chemische analyse. In de periode 1993-2005 was hij tevens technisch adviseur van de Nederlandse delegatie bij de OPCW (‘Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons’). Medio 2005 is hij gestopt bij TNO en vervult momenteel de rol van reiscoördinator bij de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog..

Prof.Lgen.der Artillerie b.d. W.Loos,
Generaal Haig, de juiste man op de juiste plaats of toch (net) niet?
De gevechten in de Eerste Wereldoorlog leverden, vooral aan het Westfront, meestal niet meer op dan zeer zware verliezen en de eventuele terreinwinst kon eerder worden gemeten in meers dan in kilometers. En dat dan vier jaren lang zonder dat (ogenschijnlijk) lessen werden getrokken die konden leiden tot iets anders dan niet aflatende slijtageslagen. Konden de bevelvoerende generaals nu werkelijk niets anders verzinnen of waren ze echt zo dom? Zo werden Britse generaals wel beschreven als ‘butchers and bunglers’ (slagers en knoeiers) en Engelse soldaten zouden leeuwen zijn die geleid werden door ezels. Dat moge dan overtrokken zijn, de vraag blijft dan toch ‘hoe het dan wel zat en waarom het gegaan is zoals het gegaan is’.Tijdens deze lezing doet generaal b.d W.Loos een poging om op deze vraag een zinnig antwoord te geven aan de hand van het optreden van de Britse generaal Haig die in 1914 de oorlog, in ging als legerkorps commandant , later het bevel voerde over een leger en vanaf eind 1915 optrad als bevelhebber van de ‘British Expeditionary Forces (BEF) in Frankrijk..
Kort CV:
Prof.Lgen.b.d der Artillerie, W.Loos is voormalig commandant van het Nederlandse Eerste Legerkorps en laatstelijk waarnemend hoogleraar aan de Koninklijke Militaire Academie te Breda. Hij schreef verhandelingen over o.a commandovoering aan het Westfront in de Eerste Wereldoorlog en artikelen in de serie ‘De Grote Oorlog, Kroniek 1914-1918’.

Prof.dr.M.Brands;
De Eerste Wereldoorlog in het Midden Oosten.
De Eerste Wereldoorlog wordt in de geschiedenisboeken vaak als de ‘Europese oorlog’ gepresenteerd. Daarbij wordt aan de invloed van die oorlog op andere delen van de wereld- en met name op het Midden Oosten, maar weinig aandacht besteed.
Ook de verdragen van Versailles worden over het algemeen nog steeds voornamelijk vanuit de Europese optiek benaderd.. De structuren van de Europese grenzen zijn, grosso modo, nog steeds de zelfde als die van 1919. Het zelfde kan worden gezegd, ondanks alle onrust in die regio, van de grenzen in het Midden Oosten die nog steeds ongeveer gelijk zijn aan die van 1923. In zijn lezing zal Prof.dr.M.Bands zich concentreren op de Eerste Wereldoorlog in het Midden Oosten als het begin van de serieuze wereldproblemen die tot op heden nog steeds voortduren en hoog staan genoteerd op de lijst van top problemen van de Verenigde Naties.
Kort CV:
Prof.dr. M.Brands is emeritus hoogleraar Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en oprichter en Permanent Fellow van het Duitsland Instituut Amsterdam. Hij is voorts bestuurslid van de Carnegie Foundation en van de Haagse ‘Academy of International Law’.

Dr.L.van Bergen
'Misschien kunnen we er beter mee ophouden'. De Nederlandse ambulances aan het Westfront 1914-1918.
In navolging van zijn artikel in Kroniek nr. 7 over de Nederlandse ambulances aan het Oostfront zal dr. Leo van Bergen een lezing verzorgen over de Nederlandse ambulances aan het Westfront. Hij zal het een en ander zeggen over de organisatie van de ambulances, de wederwaardigheden van de leden, hun beweegredenen om te gaan en hun conclusies. Een van die conclusies, van verpleegster J. van Lanschot Hubrecht, een vriendin van Aletta Jacobs, dat het wellicht meer met de medische eed overeenkwam om al het medische werk maar te staken. Een voorbode van de medische vredesbeweging uit het Interbellum, die haar argumenten stoelde op voorbeelden uit de loopgraven rond Ieper, Somme en Verdun en het Oorlog-aan-den-Oorlogboek van Friedrich.
Kort CV:
Dr.Leo van Bergen promoveerde in 1994 op een studie naar het Rode Kruis en het vraagstuk over Oorlog en vrede.. Hij is auteur van o.a ‘Zacht en Eervol, ’Lijden en Sterven in een grote oorlog’(2001) en ‘Een menslievende en nationale taak, Oorlog, kolonialisme en het Rode kruis in Nederlands Indië (2004)

Drs.F.Bostyn.
Dugouts; leven onder de hel van Passendale.
Drs.F.Bostyn zal het hebben over de ondergrondse oorlog, maar nu over de defensieve kant 1917-18, en het bouwen van dug-outs (letterlijk uitgegraven schuilplaatsen). Vorig jaar behandelde hij de ‘offensieve mijnenoorlog’ 1915-1917. Bij de lezing worden weer vele dia’s getoond Ten opzichte van vorig jaar zal de nadruk nu voor een groot deel liggen op recent archeologisch onderzoek.
Kort CV:
Drs Franky Bostyn (1974) behaalde een master in Militaire geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Leuven (Belgie) en is voorzitter van de Association for Battlefield Archeologie in Flanders waarmede hij verschillende grote restauratieprojecten heeft uitgevoerd, o.a aan de voormalige Duitse stelling Bayernwalde, Cryer Frarm en de Lettenberg.
Hij is mede auteur van o.a Bayernwald, het Croonaertbos in de Eerste Wereldoorlog en is conservator van het Memorial Museum Passchendaele 1917 in Zonnebeke.

Inschrijven
U kunt voor deze zeer interessante studiedag inschrijven door storting van E 17,50 (studenten met opgave studienummer E 8,75) onder vermelding van “Studiedag 2006 met uw naam en adres, op rekening nr 336468210 (Rabobank Akersloot) van de Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog
Of:
Per email aan de Stichting; 170137@quicknet.nl met vermelding van naam en adres en de toevoeging ; Studiedag, betaling aan de zaal.

Advies;
Gezien de grote belangstelling voor deze studiedag dient u bij betaling aan de zaal rekening te houden met de mogelijkheid dat de studiedag is volgeboekt. Om teleurstelling te voorkomen adviseren wij u dan ook het toegangsbedrag zsm te storten zodat uw deelname gegarandeerd is. Mocht er van overboeking sprake zijn dan zullen wij het bedrag op uw rekening terugstorten en u terzake informeren.
Voor meer inlichtingen kunt u terecht bij;
Per email; 170137@quicknet.nl of telefonisch;Bij de voorzitter van de Stichting, J.H.J.Andriessen 0251-310159 of bij Mevrouw Trees Ketting, Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit (t.ketting@fhk.eur.nl)
Locatie;
Complex Woudestein, Burgemeester Oudlaan 40 , 3062 PA Rotterdam Zaal B-5.
U kunt de Erasmus Universiteit bereiken;

Per openbaar vervoer;
Vanaf Rotterdam Centraal Station:
Met tramlijn 7 naar Woudestein (eindhalte) of lijn 1 naar de Esch, die stopt op de Hosingerdijk (bij Excelsior) of met de metro richting Spijkenisse of Schiedam; op metrostation Beurs overstappen op de metro naar Capelsebrug , Ommoord of Zevenkamp; uitstappen bij halte Kralingse Zoom.
Vanaf Station Rotterdam Alexander;
Met de metro richting Marconiplein, uitstappen bij Kralingse Zoom.
Vanaf station Rotterdam Blaak;
Met de metro richting Capelsebrug . Ommoord of Zevenkamp, uitstappen bij Kralingse Zoom
Met eigen vervoer;
Vanaf de snelweg A16 (vanaf beide richtingen) de afslag Rotterdam-Centrum nemen. Vervolgens op de rotonde (Kralingse Plein) wederom Rotterdam-Centrum aanhouden (Abraham van Rijckevorselweg) Bij verkeerslichten rechtsaf;Burgemeester Oudlaan.
Er is voldoende parkeerruimte (betaald parkeren) .

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: