Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Eerste bezoek Italiaans front

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Italiaans front/Isonzo Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015 14:14    Onderwerp: Eerste bezoek Italiaans front Reageer met quote

Het idee is om volgende zomer richting Noord-Italie op vakantie te gaan..

Ik weet zeer weinig tot bijna niets van dit front. Weet er iemand zo al een stad vergelijkbaar met Verdun waar veel te zien is, maar ook buiten wo1 om wel een leuke stad is?

Eventueel al aanraders met campings (voorkeur een te huren ingerichte tent) en bezienswaardigheden die ik bezocht moet hebben?

Zoals ik zei, het ligt echt nog bij een idee en weet er weinig tot niets vanaf...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
christiaan1989

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet hoe ver je van plan bent te gaan. Het isonzo front in slovenie is wat mij betreft een echte aanrader. Bevind zich een mooi museum in Kobarid, net over de grens van Italie. Omgeving is ook echt super, front bevind zich langs de rivier de soca, midden in een nationaal park met uitlopers van de alpen.

Zou dan camperen aan het meer van bled, aan de andere kant van het park. Wel wat touristisch maar ze hebben daar ingerichte tenten van tentsetters.nl
Naar boven
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

In Kötschach-Mauthen is een camping en een mooi museum, met in de bergen het nodige front om te bezichtigen (Plöckenpass), In Kobarid, Slovenië, kun je ook kamperen, ook daar in de bergen veel te zien. Maar dat geldt eigenlijk voor het gehele Dolomietenfront. Je zou een aantal keren moeten verkassen, of in ieder geval er vaker naar toe moeten gaan (maar dat komt vanzelf, als je er een keer bent geweest...).
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2015 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

zie hier eens:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=25539
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Big Blunder

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015 21:35    Onderwerp: Eerste bezoek Italiaanse font Reageer met quote

Hallo Emiel,

Deze kaart laat je gelijk zien hoe ontzettend groot het gebied van het Südwestfront eigenlijk wel niet was,
en ook waar een aantal belangrijke historische plaatsen liggen.

Het vroegere Südwestfront was onderverdeeld in 3 sectoren; Tirol, Karnische Alpen en Isonzo,
waarvan de sector Tirol weer was onderverdeeld in 5 Rayonen.

Welke plaatsen zou je nu moeten bezoeken, en waar is je overnachting, de volgende tips heb ik voor je, te beginnen in Slovenië;
Voor de sector Isonzo zou ik hem opdelen in Noord en Zuid,
Noord : Karfreit (Caparetto-Kobarid)) camping Kamp Koren (met mooie houten huur chalets)
Zuid : Görz (Gorizia-Goricia)

Dan Oostenrijk (Karinthië) Karnische Alpen;
Kötschach-Mauthen (Alpencamping)

En dan natuurlijk het Tiroler front, dat zo uitgebreid is, dat het teveel is om alles op te noemen,
is er hier dan een plaats net zoals verdun of Ieper ? Ja en dat is Rovereto.

Je hebt hier het oudste museum over de Grande Guerra, dat onlangs geheel vernieuwd is.
Dan het Ossario Castel Dante hier liggen 20.000 Italiaanse en Oostenrijkse soldaten begraven,
de Campana dei Caduti (klok van de gevallenen) die elke avond 100 x luidt voor de vrede.
Iets ten zuiden van de stad is er de weg naar het Vallarsa (duits Brandtal),
naar het bloedigste slagveld van het Tirolerfront : De Pasubio.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=27880

In Rovereto zelf zou je kunnen overnachten, maar je kunt net zo goed naar het noorden van het Gardameer gaan,
Riva del Garda ligt slechts op 18 km. afstand, en daar zijn campings en appartementen genoeg.

Groeten Frank.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2015 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Vriendelijk bedankt ieder! Top ook Frank!
!

In het nieuwe jaar eens voor zitten...
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2016 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Eens even gezeten... ik vindt het allemaal zeer prijzig dat ik toch weer Vogezen nijg...

Of heeft iemand toch en goedkope goede tip?
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Als je mooie zaken wil gaan zien, moet je soms wat centen uitgeven aan de nodige logistiek...
die nicht mehr sind.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 06 Jan 2016 19:40 schreef:
Als je mooie zaken wil gaan zien, moet je soms wat centen uitgeven aan de nodige logistiek...

Dat snap ik natuurlijk helemaal, maar ik kom niet echt een geschikte camping tegen.. Ik zoek eigenlijk een soort camping als Les Breuils (Verdun).. Klein maar fijn..

Ik kom nu vrij prijzige grote familiecampings tegen of juist campings met bijna niks...
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Emiel,

Was niet slecht bedoeld hoor...

Als je voor één of twee weken ergens (alleen) bent, is een kamer in een pension (geen hotel of B&B) soms ook een goeie optie. Logeren in Duitsland of Oostenrijk is relatief goedkoop en "preiswert" zoals men zegt. Italďë is overwegend een stuk duurder (ikzelf heb mijn zomervakantie 2016 in de Dolomieten terug geboekt in Oostenrijk, aan de grens met Italië, het aanbod was daar veel beter). Jeugdherbergen zijn misschien ook een goeie mogelijkheid. Die zijn soms in oude gebouwen met historiek gelegen. Maar ik weet dat de meeste Nederlanders een speciaal gen voor campings hebben... Smile Ik kampeer niet meer en verblijf (met gezin) quasi altijd in een vakantiewoning, dus helaas geen ervaring meer met goeie campings.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2016 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Wim,
Zo vatte ik het ook niet op hoor Smile

Ik zoek toch echt een camping op een steenworp van een stad(je). Ook omdat het gewoon lekker vakantie vieren zal zijn. En inderdaad als ik het zo zie is Italie een duur land...
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2017 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Nu lijkt het dit jaar wel als een vakantie met enkele vrienden als echt vakantie te gaan (voor de 1 de zon, voor de ander wat combi met geschiedenis)..

Iemand wellicht nog wat aanraders voor Noord Italië?
-loopafstand van een gezellig dorp/stad
-camping aan het water
-dichtbij frontgebied...
Naar boven
Big Blunder

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2017 18:57    Onderwerp: Eerste bezoek Italiaanse front Reageer met quote

Hallo Emiel,

Een paar tips hebben we zeker, de ideale camping aan het Gardameer is Brione; klein en fijn (zoals je eerder al vermelde bij de camping bij Verdun,
waar ikzelf ook ben geweest) de camping is prachtig gelegen, mooi zwembad, 2x per week gratis italiaans eten, waarbij 1 consumptie verplicht is,
verhuur van mobilhomes, of anders zelf met de tent of caravan, sanitair is 2 jaar geleden geheel vernieuwd,
de prijs valt nog mee, vergeleken met het zuiden van het Gardameer, waar de massacampings liggen.
Camping ligt op ca. 400 m. afstand van het Gardameer, en op 1,5 km van het oude centrum van Riva (waar het elke avond gezellig vertoeven is).
Hier in Riva zit je midden in het frontgebied, op loopafstand van 4 Oostenrijkse forten, die allen op de monte Brione liggen,
langs de wandelpromenade van het Gardameer zijn er meerder bunkers te bewonderen.
Iets ten zuiden van Riva heb je het Ponalefront, schitterend wandelpad met diverse fortificaties, tunnels en MG stellungen.

Een andere aanrader is het stadje Levico, gelegen aan het gelijknamige meer, met 2 campings aan het meer, en een op een paar honderd meter afstand van het meer.
Vanaf de campings kun je naar 2 Oostenrijkse forten wandelen, en is er een Ö.U. begraafplaats, en in het plaatsje Selva is er de ruďne, die als uitkijkpost diende.
Spectaculair is hier het Oostenrijkse fort Posten Vezzena, met de auto over de smalle en steile Kaiserjägerstrasse, en dan een paar uur wandelen, en je hebt een Super uitzicht !!!

Van zowel Riva als Levico, zijn er vele uitstapjes te maken naar het Südwestfront, ze liggen eigenlijk allebei centraal en zijn vrij zon zeker.

Groeten Frank.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2017 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Frank, bedankt voor de tips! ik ga hier binnenkort zeker eens voor zitten!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Italiaans front/Isonzo Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: