Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bureel van Nalatenschap

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ensignyoshi

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2017 19:02    Onderwerp: Bureel van Nalatenschap Reageer met quote

Hallo iedereen,

In een nummer van De Legerbode uit 1916 bevindt zich een rubriek met als titel: "Voorwerpen toebehoorende aan militairen en op het Bureel van Nalatenschap in bewaring gegeven." Als verdere uitleg wordt gegeven: "Het departement van Oorlog (Bureel van Nalatenschap) houdt ter beschikking van de militairen de in hunnen naam daar in bewaring gegeven voorwerpen. Deze voorwerpen komen voor het meerendeel van de Belgische slagvelden en van het Yserfront." Vervolgens volgt er een lijst met namen en items.

Nu heb ik in deze lijst een naam teruggevonden van een militair die ik onderzoek. De achternaam klopt maar het initiaal is fout. Bijgevoegd is een nummer dat perfect overeenkomt met het stamnummer van de door mij onderzochte militair. Een item dat bij deze naam genoemd wordt is de militair zijn "identiteitsplaat". Als ik het goed begrijp is dit zogenaamde "Bureel van Nalatenschap" ooit in het bezit geweest van deze militair zijn identiteitsplaat. Dat is interessant voor me daar het om een gesneuvelde militair gaat. Ik ken familie van deze militair die nog items van hem bewaren maar een identiteitsplaat zat er niet bij. Het is mijn vermoeden dat de identiteitsplaat nooit opgevraagd is geweest door de familie en ook niet door de militair zelf daar hij vroeg in de oorlog gesneuveld is.

Nu vermoed ik dat deze identiteitsplaat een spoor is naar meer informatie over deze gesneuvelde. Het is een spoor dat ik graag zou volgen. Nu vraag ik me af of het Bureel van Nalatenschap een of andere administratie had met daarin meer details over de ontvangen items? Informatie over waar de items vandaan kwamen, waar ze naartoe gingen enz. Ik tracht nu te achterhalen waar het archief - mocht dit de tand des tijds doorstaan hebben - van het Bureel van Nalatenschap zich bevindt. Misschien bevat dit archief nog de identiteitsplaat of andere nuttige informatie? Ik heb echter geen idee waar ik eventuele documenten/archieven van het Bureel van Nalatenschap kan terugvinden. Zo bekend ben ik met de toenmalige staatsstructuur niet en bijgevolg weet ik dus niet goed waar dit Bureel in te passen. Ik heb contact gezocht met het Rijksarchief en het Koninklijk Legermuseum. Beiden beweren niet te weten waar dit archief zich bevindt.

De Legerbode vermeldt nog het volgende betreffende dit bureel: "Alle inlichtingen tot vergemakkelijking der opsporingen mogen per eenvoudige kaart naar vermeld bureel, 15 [nota: het getal is moeilijk leesbaar. Het kan ook 45 zijn], Rue de Ste-Adresse, Havre, worden gezonden."

Kan er iemand van jullie me meer vertellen over dit "Bureel van Nalatenschap" aub en me vertellen waar ik hier eventueel archieven van dit bureel, papiersporen naar items e.d. kan terugvinden? Alvast vriendelijk bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2017 5:57    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je hier iets aan?

Quote:
Ministerie van Defensie (BelgiŽ)

De Federale Overheidsdienst Defensie is de publieksnaam voor wat nog steeds officieel het ministerie van Landsverdediging heet en is de Federale Overheidsdienst die verantwoordelijk is voor de bescherming van het grondgebied van BelgiŽ en dat van bondgenoten.

De FOD Defensie zag het levenslicht als het ministerie van Oorlog bij de oprichting van BelgiŽ in 1830 als een van de vijf oorspronkelijke ministeries. Albert Goblet d'Alviella was de eerste titularis.

Tot 4 februari 1920 droeg het de naam ministerie van Oorlog. Na deze datum werd de officiŽle benaming ministerie van Landsverdediging.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ministerie_van_Defensie_(Belgi%C3%AB)

http://www.mil.be/

Maar ik zie ook dit:
Quote:
Het archief van de Federale Overheidsdienst Defensie

Op het Stafdepartement Inlichtingen en Veiligheid worden gegevens betreffende het Belgisch leger bijgehouden van de afgelopen vijftig jaar.

De archiefdienst van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis

Het is volgens de wet geregeld dat in principe alle documenten van het Ministerie van Landsverdediging, die ouder zijn dan vijftig jaar, moeten worden ondergebracht in de archiefdienst van het Koninklijk Museum. Zo bezit dit museum een archieven die teruggaan tot in de Oostenrijkse periode.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Archiefwezen_(Belgi%C3%AB)

Dus misschien moet je niet vragen naar het archief van het Bureel van Nalatenschap maar naar het archief van het Ministerie van Landsverdediging?

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
ensignyoshi

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2017 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Heb je hier iets aan?

Absoluut. Zo te zien wend ik me het beste naar het Koninklijk Legermuseum. Ik heb ze een mail gestuurd en ze raden me aan het "Journal Militair Officiel" na te kijken. Volgens het KLM kan ik zo misschien de plaats van het bureel binnen het ministerie terugvinden en achterhalen waar het archief van het bureel naartoe is. Klinkt interessant maar ook niet eenvoudig! Ten gepaste tijden zal ik nog eens naar het KLM afzakken. Zeer vriendelijk bedankt in ieder geval! Verdere tips zijn overigens nog steeds welkom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: