Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Moerasdraak

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 16:45    Onderwerp: Interview met Moerasdraak Reageer met quote

Personalia

Usernaam:
Moerasdraak

Leeftijd:
49

Beroep:
(freelance) redacteur/communicatiemedewerker

WO1 algemeen:

Waar komt je interesse voor wereldoorlog 1 vandaan?
Ik studeerde Geschiedenis in Utrecht en bij het inleidende vak Contemporaine Geschiedenis kon een behandeling van de oorlog uiteraard niet uitblijven, zij het dan dat het toen voornamelijk ging om de oorzaken en de controverses daarover (Fischerthese bv), en om de nasleep en de gevolgen (futurisme, fascisme, crisis etc.). Het verloop van de oorlog zelf werd nauwelijks behandeld. Het vuurtje werd bij mij pas echt aangewakkerd toen ik jaren later met mijn partner in de Argonne wandelde. Het had toen veel geregend en op een gegeven moment besloten we een kleine omweg te maken over de asfaltweg in plaats van weer over een modderig bospad te moeten ploeteren. In het dorpje Chatel-Chéhéry passeerden we een gedenkplaat voor Alvin York. Ik herinnerde me toen dat ik op 12-jarige leeftijd, op een zaterdagmiddag bij de BRT, een film over de man had gezien. Pas toen we die plaquette passeerden realiseerde ik me dat York echt had geleefd, tot die tijd dacht ik dat de film puur fictie was! Enkele jaren later zocht ik op een gegeven moment een onderwerp voor een artikel en de 90-jarige herdenking van York’s gevecht bij Chatel leek me wel een passende aanleiding. Van het een kwam het ander en zo ben ik me meer gaan verdiepen in de Grote Oorlog. Ook in de Frans-Duitse Oorlog, een ander favoriet onderwerp van mij. Markant detail: het modderige bospad dat we in 1998 vermijdden, was het tracé van de smalspoorweg die York’s battalion moest gaan veroveren! Dankzij het vooronderzoek voor dat artikel kwam ik ook in aanraking met de Franse regionaal archeologisch conservator en heb ik opgravingen kunnen bijwonen.

Genomen op 30 januari 1919 door het U.S. Army Signal Corps. Het bijschrift vermeldt 'Hill No. 223 from railroad track. 1/2 kilo west of Chatel Chehery.'
Het zou kunnen betekenen dat je hier vanaf de spoorlijn in westelijke richting naar Hill 223 kijkt (er liep vroeger een spoorlijn ten oosten van het dorp). Maar als het bijschrift betekent dat de foto ten westen van het dorp is genomen, kijken we hier in oostelijke richting naar Hill 223, de heuvel waarvandaan Alvin York's batallion op 8 oktober 1918 de aanval inzette met als doel de Duitse smalspoorlijn waarlangs o.a. de troepen bevoorraad werden die eerder het 'Lost Battalion' in de houdgreep hielden. De spoorlijn op de voorgrond is dan die smalspoorlijn.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Fascinerend wil ik het niet noemen, maar de ervaringen van de gewone soldaat en van de burgerbevolking hebben me altijd geboeid. Ook mbt het thuisfront: wat voor gevolgen had de oorlog bv in Duitsland of de VS in die jaren?

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, doe je aan modelbouw?
Nee, ik heb wel de nodige boeken maar een verzameling zou ik het niet durven noemen.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Het Kerstbestand van 1914. Omdat ik dat gewoon een ontroerende gedachte vind, dat de kanonnen even zwijgen en de manschappen in de loopgraven van elkaar realiseren dat ze ook maar arme sloebers zijn die eigenlijk het liefst gewoon een beetje samen willen zingen, voetballen, kaarten etc.

Heb je een aardig verhaal dat met WO1 te maken heeft en dat je zelf hebt meegemaakt
Nou, zelf meegemaakt heb ik het niet, maar mijn opa (geboren aan het begin van de vorige eeuw) is in heel zijn leven ooit één keer naar de bioscoop geweest: toen ‘All quiet on the Western Front’ draaide! Diezelfde opa zong, zo vertelde mijn moeder en mijn tante, geregeld ‘Achter in het stille klooster’ en ‘Te Sedan op de heuvelen’, beide vertalingen van Duitse liedjes uit de Frans-Duitse oorlog. Helaas kan ik mijn opa niet meer vragen van wie hij die liedjes leerde, hij is al lang geleden overleden. Wat ik ook wel eens van hem, en van mijn oma ook trouwens had willen weten, was of ze destijds in 1918 de terugtocht van het Duitse leger via Maaseik over de Maas hebben gezien. Ze woonden toen allebei vlakbij Roosteren.

Zijn er WO1-onderwerpen waar je meer dan gewoon in geïnteresseerd bent?
De deelname van de VS.

Welk personage bewonder/fascineert je het meest tijdens WOI?
Wilhelm II. Geen bewondering, wel fascinatie: omdat ik me afvraag of iemand al eens heeft onderzocht of de man misschien autistisch was. Ik ben zelf natuurlijk niet bevoegd of bekwaam om diagnoses te stellen, maar iets uit de beschrijvingen van de man wijst m.i. in de richting van een stoornis ergens in het autisme-spectrum. Ik vind het een fascinerende gedachte dat meer begeleiding van Wilhelm destijds misschien zou hebben geresulteerd in minder spanningen tussen de landen (zonder te willen suggereren dat Wilhelm of Duitsland de hoofdschuldigen waren) en dientengevolge wellicht geen wereldbrand? Een interessant stukje ‘what if’ geschiedenis….

Over FEW:

Hoe ben je op dit forum terecht gekomen?
Toevallig, ooit via een zoekactie op gestuit.

Wat zijn je favoriete onderwerpen/ is je favoriete topic?
De Argonne, archeologie, de fotowedstrijd en de raad-topics.

Wat vind je van de manier waarop het forum wordt geleid?
Prima!

Bezoek je wel eens forum-meetings en zo ja, wat vind je ervan?
Nee.

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doet FEW wel wat niet moet?
Zou het niet weten!

Mis je dingen of onderwerpen?
Nee.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
‘Gestolen worden’ is misschien wat overdreven uitgedrukt, maar de al te technische en detaillistische beschrijvingen van wapens vind ik niet zo boeiend. Wat niet wil zeggen dat ik hiermee degenen afserveer die zich met deze onderwerpen bezighouden, ik vind het vaak ontzettend knap zoveel als sommige mensen van een bepaald onderwerp weten. Alleen vind ik het zelf niet zo interessant. Maar hé, ieder zijn ding hè Smile

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum wilt betekenen?
Vooralsnog houd ik het bij regelmatig lezen en af en toe iets posten.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Daarover kunnen anderen beter oordelen.

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Ieder heeft zijn eigen specifieke inbreng of expertise dus ik heb geen voorkeur, het is altijd boeiend om andere mensen met een zelfde belangstelling te ontmoeten.

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Hetzelfde maar dan met nog meer boeiende topics Smile

Buiten FEW:

Andere hobby’s buiten WO1:
Brood bakken, bier brouwen, gitaar spelen, muziek luisteren, wandelen

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
De z/w versie van All quiet on the Western Front. Mijn vorige exemplaar kon ik niet meer terugvinden!

Wat was je allerleukste vakantie?
Een gecombineerd bezoek aan de Vogezen (met uiteraard een front- en museumbezoek), de Jura en de Provence. Maar ik heb ook een keer heerlijk gewandeld in het Pajottenland, in Kent en in Frans-Vlaanderen. Ach, er zijn zoveel mooie gebieden!

Wat vind je de beste plek om te wonen?
Daar waar ik nu woon, want anders woonde ik er niet meer Smile Maar de Eifel, de Condroz of de Ardennen lijken me ook wel leuk om er te wonen.

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Oef, ik ben niet zo van de diepzinnige gedachten of filosofische bespiegelingen. Wees gewoon een beetje aardig tegen elkaar. En ga vooral eens een stuk wandelen en kijk dan eens wat er op je pad komt. Geef het toeval een kans, je zult zien wat er dan allemaal voor moois kan ontstaan.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Top, altijd leuk om iets over een mede-forum te lezen.
thumbs up

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Memory

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview! Dat bierbrouwen, is dat kleinschalig?
Linkert

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2017 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk thumbs up
Karijn

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2017 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview!
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Memory @ 19 Mei 2017 21:08 schreef:
Leuk interview! Dat bierbrouwen, is dat kleinschalig?

Maximaal drie kratten per brouwsel, meer capaciteit staat mijn brouwketel niet toe. Dus ja, da's tamelijk kleinschalig Smile
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2017 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview.
Je moet misschien toch maar eens een keertje met het FEW op stap gaan in de Argonne.
Het werkt uiterst verslavend. Laughing
Linkert

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2017 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 24 Mei 2017 10:29 schreef:
Leuk interview.
Je moet misschien toch maar eens een keertje met het FEW op stap gaan in de Argonne.
Het werkt uiterst verslavend. Laughing

Zie ik ook wel eens zitten!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: