Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gifgasflesjes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcsken

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017 16:27    Onderwerp: Gifgasflesjes Reageer met quote

Beste Forum,

Graag had ik wat meer geweten over de glazen flesjes welke zich in gifgasgranaten bevonden tijdens WO1.

Ik ben er al blauwe en groene tegengekomen, van de Duitsers dan.

Weet iemand wat er respectievelijk inzat?
Graag wat meer info en/of foto's aub Smile
Wil blauw flesje ook blaukreuz en groen flesje ook grunkreuz zeggen?

Bedankt al
marcsken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk eens hier
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Arseen

En hier

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Gasoorlog

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
marcsken

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Shabu,

Bedankt voor je reactie.

Had deze topics ook al bekeken maar vind geen antwoord hierin op mijn vragen.
Of er verschil is in lading van de blauwe en groene flesjes?

Misschien simpel hoor; blauw is blaukreuz - groen is grunkreuz. Maar dat weet ik dus niet.

Groetjes Marcsken
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Maar er was ook weizkreuz en gelbkreuz maar geen witte of gele flesjes.
Althans, zover mij bekend....

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2017 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
de flesjes, of ze nu groen , bruin of blauw van kleur zijn bevatten enkel blaukreuz .
de reden waarom blaukreuz in flesjes werd gedaan is omdat het een zeer corossieve stof is die de springstof en het metaal van de obus snel aantast.
blaukreuz was een poeder dat bij ontploffing in een aerosol veranderde en in die heel fijne vorm ( zoiets als deodorant ) door de eerste types gasmskers kon dringen. het is echter een "hinderend agens" niet dodelijk in open ruimte, het veroorzaakt tranende ogen, groot snot verlies via de neus, vermoeidheid en concentatieverlies. ik kan van ervaring met dit spreken omdat ik er tijdens mijn werk als ontmijner in DOVO poelkapelle meermaals mee in aanraking ben gekomen. het poeder is grijs en reukloos en de arseen erin is praktisch niet afbreekbaar in het menselijk lichaam of in de naruur. Het moet verbrand worden in een hoogoven.het werd afgevuurd om de vijand zijn gasmasker te doen afzetten en of hem te "hinderen" tijdens zijn opdracht. daarna werd er grunkreuz afgevuurd.
dit is een " stikagens" dewelke huid, ogen en longen aantast ( de longblaasjes worden verbrand en geven vloeistof af waardoor de longen langzaam volopen en het slachtoffer stikt , dit staat ook bekend als "droge verdrinking ), meestal chloor of chloordiphosgeen. Gelbkreuz doet hetzelfde maar is een "persitent agens" dwz het verdampt niet zo snel als bv cloorgas ( chloor heeft een "kookpunt" van 6° celsius, dwz het wordt damp bij deze temperatuur ) gelbkreuz of mosterdgas veroozaakt ook " blaren" die eruitzien als tweede graads brandwonden en als zodien behandeld worden. de vloeistof in de blaren ziet er mosterdkleurig uit net als het gas in vloeibare toestand ( vandaar misschien de naam ? )
in obussen word de kleur , na lange tijd rood, donkerrood tot zwart , maar blijft bij aanraking met de huid nog even effictief blaren veroorzaken !
dus blijf voorzichtig met dit soort vondsten , dat spul kan nog bijten !!!
grtz, MMM
poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2017 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_chemical_warfare_agents
grtz,MMM poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
marcsken

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2017 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt MMM,

Voor je verhelderende en professionele uitleg.
Er doen van alle verhalen de ronde aangaande deze flesjes.

Nu weet ik tenminste hoe het in mekaar zit.
Vermits ik zo een groene bezit, ze is goed schoongemaakt, weet ik ook de vroegere inhoud ervan.

Bedankt voor de toelichting

mvg Marcsken
Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2017 8:25    Onderwerp: Topic en uitleg Reageer met quote

Bedankt voor dit topic te posten en voor de uitleg van mmm.

Weer iets bijgeleerd.
Max
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2017 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
graag gedaan, maar pas op met " oorlogsvondsten" !!
als jullie toch intresse hebben daarover neem dam een foto , verwittig de politie en laat DOVO dat opruimen ! ik wil dan graag info geven over jullie "vondsten" maar laat die dingen met rust , jaarlijks vallen er nog doden en gewonden door zulke tuigen , zelfs onder leden van de ontmijningsdienst !
grtz, MMM poppy
Naar boven
marcsken

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2017 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje voor MMM,

Gebruikten de Engelsen/Fransen/Amerikanen/Belgen ook Arseen in hun gifgasgranaten en derhalve zulke flesjes?
Vind daar weinig of niks van terug op internet.

En euh... MMM, bedankt (en DOVO) om die rommel voor ons op te ruimen.
Zou collectioneurs en bricoleurs in verleiding kunnen brengen, reken mezelf daar spijtig genoeg ook bij. Niet dat ik iets bezit of wil aanschaffen, maar als ge iets vindt... jeuken de handjes soms. Ben wel verstandig genoeg om je preken in mijn oren te knopen en niet te vergeten maar je weet nooit waar je over struikelt heeft ooit eens iemand tegen me gezegd. Zal er zeker afblijven hoor.

Tijdens mijn legerdienst (74) patatten gaan rapen in Voormezele. We vonden er regelmatig granaatkoppen, kogels en handgranaten ipv patatten. Allemaal netjes aan de boer afgegeven, we waren brave jongens Wink

Groeten
Marcsken
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2017 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

oi marcsken,
uw vraag lijkt simpel maar is niet in een paar woorden uit te leggen Crying or Very sad
mais bon...
de fransen gebruikten geen flessen, in enkele obussen werden loden containers gebruikt , combinatie van rookverwekkend gas en toxisch zoals in "obus de 75 mm A Mle1897 toxique". de "gas projectielen" hadden wel een" speciale bekleding"om de corossive werking van de gaslading tegen te gaan en een speciale adaptor en booster welke geplaatst werden met een verzegeling tussen deze en de lading . deze verzegeling was magnesium cement of een loden en "plastiek ring". de "obus de 75 mm A Mle 1915 toxique had echter wel de binnenkant beleekd met glas.
Aangezien de amerikanen pas op het einde van de oorlog in actie kwamen en er slecht op voorbereid waren gebruikten ze franse kanonnen ( in licentie gemaakt en dus ook de munitie) . amerika had toen dus nog niet de capaciteit om gasprojectielen te produceren en indien wel moesten ze die overzee tranporteren met alle risicos vandien.dus gebruikten ze franse tox munitie.
Arseen werd gebruikt door de fransen maar meestal gemengd met andere strijdgassen. neem ook in acht dat deze munitie direct naar het front ging om gebruikt te worden en dus niet lang moest gestockeerd worden zodat de lading niet lang kon inwerken op het omhulsel .
zie dezhttp://www.guerredesgaz.fr/Agression/artillerie/francaise/Munitions/Munitions.htme link voor franse tox munitie..
les "petit Belges" hebben bij mij weten nooit gasmunitie gebruikt , enkel bij het eindoffensief eind 1917 is er sprake van beschietingen door belgische artillerie met obussen met een "speciale lading"...???
Het engelse hoofdstuk komt later , ik ga er eerst eentje drinken op 13 december .... mijn verjaardag ... Wink
grtz,MMM poppy
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 6:02    Onderwerp: Reageer met quote

Nog ne late Happy Birthday, maatje. Laughing
marcsken

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dag MMM,

Happy Birthday to You enz enz ... Very Happy
Iets te laat maar niet minder gemeend.

Zeker ook al bedankt voor je antwoord.
Kijk reikhalzend uit naar het Engelse vervolg, als herstelt van ENE te drinken.
Wink

Marcsken
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 14 Dec 2017 6:02 schreef:
Nog ne late Happy Birthday, maatje. Laughing

THX maat, alles kits met you en marleentje ?
grtz, MMM poppy
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

marcsken @ 14 Dec 2017 16:35 schreef:
Dag MMM,

Happy Birthday to You enz enz ... Very Happy
Iets te laat maar niet minder gemeend.

Zeker ook al bedankt voor je antwoord.
Kijk reikhalzend uit naar het Engelse vervolg, als herstelt van ENE te drinken.
Wink

Marcsken

hoi, ben hersteld en misschien vanavond de britse info, ?
grtz MMM Wink
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,
britse gasmunitie bestond meestal uit 2 types, het "container" type waar de burster ( liet het lichaam van de obus openbarsten, vandaar de naam burster) in direct contakt was met de gasvulling. het ander type werd DD genaamd, douple diafragma. dit type had een burstlading in de kop van de obus en werd soms ervan gescheiden door een deksel in hout.Britse gasobussen werden gevuld aan de zijkant via een opening dewelke dan werd verzegeld met een metalen tap en daarop een loden zegel.
de gebruikte gassen waren gelijk aan die van alle andere legers, chloor, chloorarseen,fosgeen enz...
we hebben blijkbaar wel, ik kan dit niet "officieel bevestigen" britse obussen gevonden die blijkbaar blauwzuur zouden hebben bevat....
hoi,
britse gasmunitie bestond meestal uit 2 types, het "container" type waar de burster ( liet het lichaam van de obus openbarsten, vandaar de naam burster) in direct contakt was met de gasvulling. het ander type werd DD genaamd, douple diafragma. dit type had een burstlading in de kop van de obus en werd soms ervan gescheiden door een deksel in hout.Britse gasobussen werden gevuld aan de zijkant via een opening dewelke dan werd verzegeld met een metalen tap en daarop een loden zegel.
de gebruikte gassen waren gelijk aan die van alle andere legers, chloor, chloorarseen,fosgeen enz...
https://encyclopedia.1914-1918-online.net/article/gas_warfare
we hebben blijkbaar wel, ik kan dit niet "officieel bevestigen" britse obussen gevonden die blijkbaar blauwzuur zouden hebben bevat....

grtz,MMM poppy
Naar boven
marcsken

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt MMM nogmaals voor de professionele toelichting.

Ik heb een duidelijk en gedetailleerd antwoord op mijn vraag gekregen.

Ik zou zeggen, drink er nog ene op mijn kosten puh

Als ge in de buurt komt, heb Westvleteren staan. Surprised

Marcsken
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2017 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

marcsken @ 14 Dec 2017 20:08 schreef:
Bedankt MMM nogmaals voor de professionele toelichting.

Ik heb een duidelijk en gedetailleerd antwoord op mijn vraag gekregen.

Ik zou zeggen, drink er nog ene op mijn kosten puh

Als ge in de buurt komt, heb Westvleteren staan. Surprised

Marcsken

hoi, dank je
als ik ooit in de buurt ben yummie
ik wil er wel op wijzen dat mijn " toelichting" over dit onderwerp zeer beperkt was omdat de materie te groot en complex is en sommige feiten hierover nooit openbaar zijn gemaakt.
maar eventuele bijkomende vragen over dit onderwerp wil ik graag beantwoorden.
grtz,MMM poppy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: