Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zeppelin neergehaald boven Tienen in maart 1915

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alexandre

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2009 22:15    Onderwerp: Zeppelin neergehaald boven Tienen in maart 1915 Reageer met quote

Hallo,

Via de volgende link kon ik info vinden ivm het neerschieten van een Zeppelin boven Tienen in maart 1915: http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1915/1915%20-%200200.html
Het betreft dit stukje tekst:
Regarding the Zeppelin which is said to have been
wrecked at Tirlemont recently, the Havre correspondent
of the Matin reported the following on the 13th inst.:—
" A rumour has been current that a Zeppelin had fallen in the
neighbourhood of Tirlemont, in consequence of a storm. According
to information from Belgium, the true story is entirely different.
The Zeppelin in question was brought down by Allied aeroplanes—
two French and two English. Forty-one Germans were on board.
Nine were found dead, and 29 so seriously injured that 12 died the
following morning. It is superfluous to add that the incident
Caused a pleasant emotion in Belgium. The Germans, in their fury,
arrested all those who had dared to photograph the debri.

Heeft er iemand informatie over de geallieerde eenheden/piloten die hier aan deelgenomen hebben?

Groeten,

Alexandre
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Piron

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tienen ligt in Vlaams-Brabant. Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat er in maart 1915 ook maar één geallieerd vliegtuig tot daar geraakte. En dan ook nog een gecombineerde actie van britten en fransen. Dit ruikt eerder naar propaganda.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Om welke zeppelin het gaat weet ik niet op dit ogenblik...geen boeken aan de hand.Niet onmogelijk men had 1914 6 zeppelins ZIV tot en met
Z IX . het moet één van deze geweest zijn, ZVII of Z VIII ?Ik meen te herinneren dat die beide dezelfde nacht vernield werden, de andere strandde in Duitsland dacht ik! Daardoor wist men er bij de gealliêerden niets vanaf! De Duitsers probeerden die verliezen geheim te houden!
vandaar ook die reactie tegen de fotografen!
Maar de eerste zeppelin hier boven België officieel werd neergehaald door een Engels vliegtuig was de LZ 37 boven Gontrode door Lt. Warneford op 7/6/1915!
Die van Tirlemont,(Tienen) moet een raid op Franse militaire doelwitten hebben gedaan (zoals Calais of andere ) , is zo goed als zeker door gondvuur of luchtafweergeschut beschadigd geweest,kreeg lekkende gascellen, verloor hierdoor veel gas , is uiteindelijk te Tienen gestrand! Kan ik nu ook niet juist zeggen wat zijn basis was, kan bv Trier, Spich of Keulen zijn geweest. Diende ter plaatse afgebroken te worden.Het heeft mij altijd verbaasd dat er nergens foto's van te vinden waren! hetzelfde is gebeurd met de LZ 35 , die strandde te Aalter -Tweebruggen, enz...
Dat van die vliegtuigen , twijfelachtig, propaganda ?
De Brusselse zeppelinloodsen en Gontrode kwamen klaar ergens aanvang maart 1915. Dus dat kan volgens mij haar thuishaven niet geweest zijn .
Vanaf 20 maart 1915 waren er evenwel andere zeppelins daarin gestationeerd ,
LZ 35 , Z X, LZ 37, LZ 38, LZ 39, en een Schütte-Lanz SL II.
De zeppelin aanvallen gebeurden normaal bij nacht! Zelfs liefst bij maanloze nachten.
De Z XII kwam aanvang 1915 in dienst, had wellicht als eerste zeppelin een Spahkorb, die liet men aan een kabel doorheen een wolkendek naar beneden, de zeppelin bleef boven de wolken! Onzichtbaar vanaf de grond!
Zo kon men dan ook bij zwaar bewolkt weer ongemerkt boven de doelen komen.

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat hier om de L8, niet neergeschoten door vliegtuigen als ik het verslag goed lees, maar in heel andere omstandigheden op 4/5 maart 1915.

Vertrok te Gontrode op 4 maart in de namiddag met 70 brandbommen voor Engeland, vermoedelijk Essex.

Men had problemen met het bepalen van de positie, doorbrak het wolkendek te Brugge, later nog eens west van Oostende omstreeks 21.00, maar men vergat daarbij dat Nieuwpoort de frontlijn vormde, en toen men over de stad kwam en een herkenningssignaal afvuurde op een hoogte van driehonderd meter, was dit om moeilijkheden vragen. Belgische MG's en artillerie takelden blijkbaar het schip erg toe volgens Duitse bronnen.

Men sloeg op de vlucht, gooide de waterballast af, de bommen, en al wat maar kon, en dit terwijl men volop waterstof lekte. Kap.lt. Helmut Beelitz, de bevelhebber, besliste om koers te zetten naar Dusseldorf. Dat bleek een verkeerde beslissing, want omstreeks 01.00 uur liep hun geluk ten einde in de omgeving van Tienen. Eerste viel de voorste motor uit wegens koelwaterproblemen, en dan ook nog eens de bakboord motor achter. Het begon volop te dalen, met het hek naar beneden, het roer en de achterste gondel raakten vast in de bomen, de boeg raakte een bomenrij, waardoor een deel van de bemanning uit de gondels gekatapulteerd werd, en daarna maakte de wind een einde aan de zeppelin. De rest was enkel nog goed voor afbraak.
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2009 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Och ja, ik heb slechts één dode gevonden, Masch.Mt Friedrich Bense
Jempie

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Kohan,

maar momenteel heb ik hier niets aan boeken aan de hand!
mis erg mijn lijsten...
maar je weet wat er aan de hand is.

ik begrijp echter idd niet waarom die kerel dan persé naar Düsseldorf wou ? Gontrode en Brussel zouden toch logischer geweest zijn ?
Onbegrijpelijk...daar was enkele een tentloods zoals die te Namen.
Nu het is wel zo dat men als thuisbasis een verder gelegen zeppleinbasis in Duitsland had, maar de belgische loodsen als tussenstation had om dan van daaruit naar Engeland te varen, zo de actieradius kon verhogen.
Ben zelf blij met die info, want id, die geschiedenis van de gestrande te Tienen, dat was iets waar ik heel weinig over gevonden heb!
Maar mijn activiteiten op dat stuk geschiedenis liggen al geruime tijd stil.

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
alexandre

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2009 20:39    Onderwerp: Zeppelin neergehaald boven Tienen in maart 1915 Reageer met quote

Hallo,

Met wat vertraging....dank u voor deze zeer interessante info! Ik zal eens informeren bij de mensen van het stadsarchief van Tienen...misschien kan ik daar extra info vinden.
Mvg,

Alex.
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2018 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Wat geallieerde vliegtuigen in Vlaams-Brabant betreft in WOI,was er wel een Canadese piloot die in 1916 neerstortte in Meldert bij Hoegaarden (dus in de buurt van Tienen).

Groeten,
Bram
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: