Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

3.I Regimentsabschnitt (Nordabschnitt Antwerpen)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 7:58    Onderwerp: 3.I Regimentsabschnitt (Nordabschnitt Antwerpen) Reageer met quote

Ooit (in 2011) de commandobunker van het 3.I Regimentsabschnitt op gaan meten en getekend, toen nog op een blaadje papier ipv met een 3D programma, heeft ook z'n charmes vind ik.

Deze bunker is van het type (jawel, deze heeft een type) GBK, wat staat voor Gefechtsstand für ein Bataillonskommandeur.

Per regimentsabschnitt vind je zo één bunker, met uitzondering van het 2de regimentsabschnitt dat van bevelstructuur helemaal anders in mekaar zit dan de overige drie regimentsabschnitte van het Nordabschnitt (we hebben de duitse kaarten, vandaar we dit weten)

De kaarten komen uit het moskouarchief en ik weet niet of ik ze vrij mag delen (ik heb ze via een reeds overleden kameraad Jean Rijlant gekregen dus ik kan het ook niet meer vragen aan hem)

bespreken mag ik ze natuurlijk wel.

BEFEHL~1 by Tom Oliviers, on Flickr

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 14 Jan 2022 9:32, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

Enkele foto's van deze commandobunker

GBK 3 -- 14 04 2014 BFA (5) by Tom Oliviers, on Flickr

GBK 3 -- 14 04 2014 BFA (7) by Tom Oliviers, on Flickr

GBK 3 -- 17 07 2013 BFA (11) by Tom Oliviers, on Flickr

Tot 2013 stond er dit bakstenen muurtje tegen, dit was een ladderschacht met ingang langs boven, gemaakt door het Belgische leger in het interbellum. De bunker is toen terug geïntegreerd in de PFA (Position Fortifiée d'Anvers). In 2013 kregen we de opdracht om dit muurtje af te breken, omdat de bunker tentoon gesteld zou worden als onderdeel van het loopgravenpad dat in 2014 klaar moest zijn. Een dubbel gevoel voor mij, want het muurtje hoorde wel bij de geschiedenis van de bunker
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

GBK 3 -- 26 07 2013 BFA (9) by Tom Oliviers, on Flickr

GBK 3 -- 26 07 2013 BFA (11) by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_2343 by Tom Oliviers, on Flickr

Bij afwerking heb ik de schaduwlijnen in rode menie kleur terug aangebracht op de muren, die zaten er voordien ook op maar waren nog maar amper zichtbaar. Deze schaduwlijnen dienden om de lichtreflectie op de witte muren te camoufleren als de zon in de ingang zou schijnen. Tijdens wo2 werd deze methode ook verder toegepast, kijk maar naar de Atlantikwall, Westwall,... De muren zijn terug witgekalkt met oude kalkverf naar aanbeveling van de dienst erfgoed (je kan niet teveel aan die bunkers doen zonder erfgoed erbij te hebben). Geen pretje oude kalkverf, want dat dekt voor geen meter, makkelijk 5x die ganse bunker moeten schilderen eer de moderne grafitti onder die kalk verdween.
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

terug proper!

IMG_1029 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_1030 by Tom Oliviers, on Flickr
Aan de observatiekoepel hebben we erg veel werk gehad, de schijfluikjes moesten voor deze museumbunker weer operationeel zijn, dus de geleidende rails die zwaar verroest waren hebben we uitgebroken, nieuwe gestoken en de observatie-schuifdekseltjes werden serieus onder handen genomen met de staalborstel, zelfs stukken moeten wegslijpen die na 100 jaar niet meer te redden waren, nieuwe houten handvaten voorzien over de metalen pinnen onderaan en nadien behandeld met een product dat aanbevolen werd door de dienst erfgoed.

Ook de koepel is met dat product geheel behandeld.

Ook zie je al meteen het effect van een open museumbunker, nog maar net geschilderd en het stond al terug voetvegen van kinderen die in de koepelruimte aan het klimmen hebben geweest... achja, ofwel de bunker afsluiten ofwel dat er maar bij nemen zekerst?
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

zo zag de bunker er voor 2013 uit...

GBK 3 -- 02 11 2011 BFA (27) by Tom Oliviers, on Flickr

GBK 3 -- 02 11 2011 BFA (26) by Tom Oliviers, on Flickr

GBK 3 -- 02 11 2011 BFA (30) by Tom Oliviers, on Flickr

Flip en Flap en nog nen hoop zever op de muren. Hier hebben wij ons werk mee gehad om dat met de juiste (historische correcte) en amper dekkende kalk verf weg te krijgen...
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Tom, ik begin serieuze fan te worden van jouw bijdragen. Jij bent een reden om het forum nieuw leven in te blazen. Ikzelf ben zo geen artikelschrijver maar geniet al jaren van de artikels die hier verschijnen. Niet opgeven maat want ik ben zinnens van na de corona deze bunkers op te zoeken (als ik ze vind tenminste) Jou bijdrage over de Hindenburglinie vind ik ook fenomenaal.
Waar vind ik dit juweeltje?
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2022 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 14 Jan 2022 14:13 schreef:

Waar vind ik dit juweeltje?

Exacte coordinaten van deze commandobunker zijn:

51°20'10.5"N 4°26'23.1"E

Bedankt voor alle lof Binkske! Ik ben nog lang niet klaar met men onderzoek en heb hier nog een kleine 200gigabyte aan foto en filmmateriaal dat ik moet verwerken over wo1 bunkers.

Enkel de tijd tussendoor vinden he, opt werk is het razend druk (ik werk in de bosbouw, we zijn nu met een aanplant bezig van 11.000 bomen), en dan thuis ook volop aan het verbouwen, dus tussen de soep en de petatten werk ik verder aan de bunkers Cool poppy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: