Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Stellungsbauten 1914-1918: Laffaux-Ecke

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022 11:17    Onderwerp: Stellungsbauten 1914-1918: Laffaux-Ecke Reageer met quote

Ok, hier een grote, de Laffaux-Ecke, waar de Duitsers stevig ingegraven zaten en zwaar stand hielden ondanks vele pogingen van de Fransen. De zone ligt werkelijk bezaaid met uxo's (unexploded ordenance) gaande van 77mm gifgas tot 155 HE. Opletten dus waar je loopt, na honder jaar zijn die granaten nog meer dan actief!. Vele stollen (dugouts) en ook verschillende stellungsbauten (bunkers) zijn hier te vinden.

Ik herinner mij dat ik de bunkers hier op het forum al eens geplaatst heb, rond 2012 ofzo, maar ondertussen hebben we nog veel zaken bijgevonden. Ik zal beginnen met het plaatsen van de laatste (nieuwste).

De Tranchee du Grappin (op de Canevas de Tir zo genaamd)

Stollen 1:

IMG_3999 by Tom Oliviers, on Flickr

Deze dugout is volledig dichtgeslibt met aarde.

IMG_4000 by Tom Oliviers, on Flickr

Maar nog een mooie varkensstaart met prikkeldraad spant hier de zone af vlak voor de loopgraaf.
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Stollen 2

Deze konden we wel bezoeken, twee ingangen naar een dugout.

IMG_4003 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4004 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4005 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4007 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4008 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4011 by Tom Oliviers, on Flickr

Opletten voor deze granaat! dit is een Duitse 7,7cm met aluminium kop, wat zou wijzen op een Gifgas lading!
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Stollen 3

IMG_4018 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4020 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4021 by Tom Oliviers, on Flickr

het luisterd nauw... té nauw voor mij, helaas![/u]
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2022 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

En dan de loopgraaf zelve, die we zoals altijd volledig aan het volgen waren... Door een grote storm waren er een paar fameuze bomen omgewaaid en één boom had een holte (mogelijk een creute) opengetrokken. Opeens riep mijne kameraad "NEN HELM!" door het bos. Er lag daar een Duitse helm onder die boomstronk!

Natuurlijk wou iedereen daar mee op de foto (ook ik), een mooi souvenier zo'n foto, aangezien je zulke zaken van de Franse Patrimonische dienst niet moogt meenemen op straffe van fikse boetes. Dus we hebben van die helm een mooie herdenkingsplaats gemaakt (een stok met daarop de helm) en de locatie doorgegeven aan het locale gemeentebestuur met de vraag of ze dat aan de juiste instantie kunnen doorgeven. Nooit antwoord op gekregen, misschien was mijn Frans niet goed genoeg (ik loop daar al 20 jaar rond en spreek nog geen bal frans)

IMG_4002 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4013 by Tom Oliviers, on Flickr

Een vin van een loopgravenmortier

IMG_4016 by Tom Oliviers, on Flickr

Volgens iemand die toen met ons mee was, een fervent westhoek zoeker, zou je zulke ontstekers mogen vastnemen daar die hun werk gedaan hebben... Ik heb het daar niet mee en ik blijf daar gewoon af.

IMG_4024 by Tom Oliviers, on Flickr

155mm HE... aan de geleideband te zien afgevuurd en niet ontploft... een blindganger dus... extreem gevaarlijk, met de nadruk op extreem! Met heel veel voorzichtigheid het blad eraf gehaald voor een betere foto en daarna doorgegeven aan het lokale gemeentebestuur

IMG_4025 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4026 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4027 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4029 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_4030 by Tom Oliviers, on Flickr

Kameraad Gunther met de onder een boomstronk gevonden Stahlhelm naast de 155mm...

IMG_3983 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_3985 by Tom Oliviers, on Flickr

IMG_3986 by Tom Oliviers, on Flickr

Ikke, de maestro himself Cool Knappe vent hee Cool poppy

IMG_3988 by Tom Oliviers, on Flickr

Oberfeldwebel Bart van het fort van Kessel

IMG_3997 by Tom Oliviers, on Flickr

Onzen Gunther, de vinder van dien helm, so fier als ne gieter!

IMG_3990 by Tom Oliviers, on Flickr

De laatste rustplaats van deze helm (uiteraard doorgegeven aan locaal gemeentebestuur, dus ik vermoed dat ze die al lang gaan halen zijn)

IMG_3991 by Tom Oliviers, on Flickr

Nog een trio van lege potten (toch altijd afblijven)

Oorlogsmunitie, je komt het als onderzoeker echt elke kéér tegen, behandel het met respect (altijd afblijven) en best doorgeven aan lokaal gemeentebestuur, Ik werk meestal met coordinaten en dat doe ik s'avonds per mail, je hoeft daar echt niet heel de dag bij te blijven staan. Een paar foto's van de locatie, foto's van de uxo's en dan de coords volstaan meer dan genoeg. Soms neem ik wel eens preventief sperband (rood-wit lint) mee, wat ik dan ook nog eens aan een takje nabij de uxo hang.

Oorlogsmunitie en fora... vaak niet echt geaccepteerd (ik weet niet hoe het hier zit) maar voor mij hoort het zéker bij de hobby, het maakt daar onbetwistbaar deel van uit. Ik fotografeer enkel, soms ga ik zelfs op mijn buik liggen met macro closeup om de zaken te fotograferen.

Het is gewoon van belang om daar verantwoord mee om te gaan.
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Een Stollenunterschlupf, dit is een manschappenbunker gebouwd binnenin een gegraven stollen (creute). Deze bunker vind je in de buurt van de moulin de laffaux en word vergezeld door een mitrailleurbunker wat verderop in de loopgraven.

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (1) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (2) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (3) by Tom Oliviers, on Flickr

Laatst aangepast door Tom Oliviers op 25 Jan 2022 12:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (5) by Tom Oliviers, on Flickr

Een nummer van een eenheid in de rotswand? met ernaast een soort ridderkruis of tactisch symbool?

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (4) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (7) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (8) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (9) by Tom Oliviers, on Flickr

Samen met de Michel L. bezocht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (12) by Tom Oliviers, on Flickr

Unterschlupf -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (13) by Tom Oliviers, on Flickr

Observatieruimte in het dak
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

de volgende, een MG-bunker, verscholen in de bosjes en dus bijgevolg moeilijk te fotograferen langs buiten.

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (1) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (2) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (3) by Tom Oliviers, on Flickr
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (4) by Tom Oliviers, on Flickr

Het grote raam is het schietgat voor de MG, het kleinere raam is de plaats waar een projector (schijnwerper) doorheen het front kon verlichten. We bevinden ons hier op de beruchte Laffaux-ecke dus hier zullen wel de nodige schoten uit gelost zijn.

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (5) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (6) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (7) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (12) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (13) by Tom Oliviers, on Flickr
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2022 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Opletten voor de UXO's in deze MG-stand, still live and kicking!

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (14) by Tom Oliviers, on Flickr

Duitse geweergranaat

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (16) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (19) by Tom Oliviers, on Flickr

Franse VB-geweergranaat

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (22) by Tom Oliviers, on Flickr

Stevige prikkeldraadversperringen bovenop de helling voor deze bunker.

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (21) by Tom Oliviers, on Flickr

MG-stand -- Moulin de Laffaux 01 -- 24 02 2019 BFA (25) by Tom Oliviers, on Flickr

Smalspoor
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: