Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Flandernstellung

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 12:59    Onderwerp: Flandernstellung Reageer met quote

Ok, een zwaar topic, de Flandernstellung(en)

Ik ben naar aanleiding van -- bunkers in vlaanderen op de juiste linie plaatsen is onbegonnen werk -- er toch maar even aan begonnen. Onbegonnen staat niet in mijn vocabulaire en het zal een mooi resultaat opleveren.

Eerst heb ik al half internet afgezocht over wat er beschikbaar is, resultaat: Héél veel! Enkel een kwestie van alles te bundelen en juist af te lezen.

Ik hou persoonlijk erg veel van de Duitse hierarchie, enkel het probleem is vaak dat de Duitse documenten moeilijker te vinden zijn dan de geallieerde. Ik vind de linies eigenlijk makkelijk terug, vooral via de schotse archieven die alle trenchmaps ondertussen al jaren online hebben staan. Het probleem dat dan nog rest zijn de officiele Duitse namen van de stellungen.

Tot voor kort dacht ik (ik was er zelfs van overtuigd daar mijn ganse archief daarnaar geschikt is!) dat heel dat westfront onder de hindenburglinie behoorde. Met dank aan AOK 4 (Jan) heb ik geleerd dat je alles apart moet bekijken (en dus ook indelen). Elke linie is een linie apart, van een andere datum, een andere frontsituatie en daarbij komend ook nog eens de indeling van die betreffende linie zelf.

Gelukkig hebben we enkele voorbeelden waarvan de opbouw wel duidelijk is, zoals het nordabschnitt antwerpen, waar ik enorm veel (Duits) archiefmateriaal van heb zitten thuis, tot de loopgravenkaarten met de bunkernummers (Duits) en ook de holzbauten met nummers. Zo krijg je toch een klein beetje een overzicht van die complexe doch strakke Duitse hierarchie.

Dit topic is verre van compleet! Dus alle toelichtingen zijn welkom, ik ben al 20 jaar met bunkers bezig en ik leer nog elke keer bij, flexibileit is de sleutel, het is niet de eerste keer dat ik mijn volledige archief opnieuw moet inrichten!
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik tot nu toe heb, een stellungsnaam die ik vaak tegenkom is gewoon "Flandernstellung", niet Flandern I, II, III maar gewoon Flandernstellung. Hoe moet ik dit interpreteren? is dit het oude Flandernfront welke later de Flandern I geworden is?
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst heb ik Duitse overzichtkaarten genomen om een richting te krijgen van de Flandernstellung, daarna heb ik een geallieerde kaart genomen waar je de stellung wel op ziet lopen maar dan zonder naam, opmerkelijk is dat er op deze kaart ook bunkers aangeduid staan "concrete dugouts" met de letter "C" afgekort.

Ik heb het over deze kaart:

https://maps.nls.uk/view/101464627

Dus aan de hand van deze kaart werk ik aan het eerste stuk van de Flandernstellung verder, regio Westrozebeke.

De Stand van zaken:

rood zijn alle bunkers van de trenchmap (of toch diegene binnen de perimeter van de flandernstellung)

Groen zijn de bunkers die vandaag de dag nog zichtbaar (vanuit de lucht of bevestigd via website erfgoed) terug te vinden zijn...

om te bleiten eigenlijk hoeveel er al weg is...
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Opbouw van de linie,

In Antwerpen bijvoorbeeld zie je op verschillende plaatsen achter de frontlinie van die U-vormige steunpunten, in de documenten staan die onder de Armierungslinie ingedeeld. Dat zijn steunpunten die stand moeten houden als de eerste linie aangevallen word en dan kunnen de armierungstruppen de loopgraven tussen die U-vormige steunpunten verder afwerken. (een soort noodopvang).

Ik ben uiteraard nu het Nordabschnitt Antwerpen aan het vergelijken voor een sitatie nabij Westrozebeke, op de trenchmap zie je ook daar zo'n U-vormige situatie.

Wat denken jullie? hoort deze bij de Flandernstellung of zou dit een aparte (riegel) stellung zijn

AOK4

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom weiger je eens te kijken in de boeken "Bouwen aan het front" en "Defending the Ypres Front 1914-1918"?

Je zal er heel wat correcte, op bronnen gebaseerde info vinden en niet zomaar wat zoals vaak op internet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

das ni van weigeren hoor,

Das van genne rotte knots (€) hebben om die boeken mee te betalen, dus roeien met de riemen die ik heb.

Grtjes
Tom
AOK4

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk Tom,
Je kan ook gewoon naar een bibliotheek gaan. In de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen hebben ze beide Nederlandstalige werken bijvoorbeeld.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2022 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

OK Jan.

Moesten er in tussentijd nog andere documenten / archieven / eigen ondervindingen gevonden worden, je mag ze altijd hier bij plaatsen.

Uit ondervinding weet ik dat niet alle boeken perfect sluitend zijn, dus een extra of andere kijk is ook altijd welkom.

In tussentijd blijf ik de bunkers opsporen via de trenchmaps, NCAP luchfoto's, online documenten of boeken die op het internet staan, verslagen, JMO's eventueel,... en gaan we ze in het veld opzoeken, fotograferen, opmeten en tekenen.

De uitkomsten plaats ik uiteraard, free for all (één van mijn motto's) op de fora

Ik krijg het wel goed zonder commeciele/studie boeken hoor poppy
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2022 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

JAN,

Ik heb hem gekocht hee, die Defending the Ypres Front 1914-1918, via amazon voor 4€ (digitaal, lezen met de kindle reader)

Is ene van u dat boek, ik ben benieuwd! zijn die andere ook digitaal verkrijgbaar? (digitaal is voor mij véél interessanter)

grtjes
Tom
Tom Oliviers

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2022 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Al meteen bijgeleerd, trichterstellung, ik ken er zo nog een paar, in de bossen van saint gobin bijvoorbeeld liggen nog bomtrechters die met korte loopgraafjes met elkaar verbonden zijn!

Hinterhangstellung, half de chemin des dames is zo'n stelling!

Je hebt niet gelogen, all will be revealed! ik ben fan
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Jan 2022 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

Ik ook, al lang .
@+
Patrick Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2022 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 29 Jan 2022 23:35 schreef:

Quote:

Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile Smile

Ik ook, al lang .
@+
Patrick Cool

hehe, ikke ook, liefst gesigneerd door de master himself eerbied eerbied

Ge moet er eens mee op stap geen, dan hang je (figuurlijk onschuld onschuld ) aan zijn lippen.

Ben ook stilaan fan van Tom aan het worden. Rolling Eyes Laughing Rolling Eyes Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: