Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Behandeling Duitse krijgsgevangenen in Japan tijdens WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
acverhard

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2022 21:41    Onderwerp: Behandeling Duitse krijgsgevangenen in Japan tijdens WO1 Reageer met quote

Beste forumleden.

Ik weet niet of ik mijn vraag in de juiste rubriek heb geplaatst maar het gaat om het volgende.
Onlangs keek ik naar een uitzending van Tijl Beckand over de 9e symfonie van Beethoven (NPO). De reden dat deze symfonie in Japan zo ontzettend populair is, zou gelegen zijn dat de Duitse krijgsgevangen, tijdens de eerste wereldoorlog, de gelegenheid kregen om dit werk in de gevangenkampen uit te voeren (kamp Bando/Japan met 1000 Duitse krijgsgevangen). Sindsdien is deze symfonie van Beethoven mateloos populair in Japan.

Mijn vraag gaat echter niet of bovenstaand verhaal klopt (na enig speurwerk op internet blijkt dit inderdaad wel te kloppen), maar hoe het komt dat de Japanners tijdens de eerste wereldoorlog hun krijgsgevangen zo goed behandelden!! Dit staat zo in schril contrast met de mensonterende omstandigheden waarin krijgsgevangen door de Japanners zijn behandeld tijdens de 2e wereldoorlog! In het programma van Tijl Beckand werd verteld dat er zelfs sprake zou zijn geweest van verdere culturele uitwisselingen tussen Duitsers en Japanners, dat de Duitsers handel mochten drijven, winkeltjes hadden en zelfs een krant uitgaven!
Weten jullie of het bovenstaande verhaal over de behandeling van Duitse krijgsgevangen tijdens de eerste wereldoorlog wel klopt? Op internet kan ik dit verhaal namelijk niet verifiëren.

Wat de 9e symfonie van Beethoven betreft. Nu dit werk een prominente plek blijkt te hebben tijdens WO1 heb ik de ‘Ode an die Freude’’ opgenomen in mijn spotifylist met Muziek uit, over of naar aanleiding van WO1.

Hoor jullie graag, Arjen Verhard
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wattman

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2022 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante vraag. Ik kende wel de rol van Duitsland als gidsland voor Japan op gebied van de modernisering op o.a. juridisch en militair gebied.

Een snelle zoektocht op Google Scholar levert dit op:

Over de betrekkingen tussen Japan en Duitsland gaat
Christin Spang, "Intellectual and Cultural Exchanges between Japan and Germany until 1945."

https://www.academia.edu/download/44185820/Spang__Japanese-German_Relations_Revisited__2015.pdf

Slechts een korte verwijzing naar de goede behandeling van de krijgsgevangenen op pagina 13. Schrijver besteedt meer aandacht aan het feit dat voor Keizer Wilhelm met zijn 'gele gevaar' visie kwam, Duitsland een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van Japan op medisch, juridisch en militair gebied. Een bijdrage van dezelfde auteur in het boek Japanese–German Relations. London: Routledge 2006 suggereert dat de verhoudingen toch niet zo bekoeld waren.

L. Jones, Prisoners of war. LANDFALL, 2003, 175-178. schrijft:
". Germans captured byJapan during the siege of Tsingtao were
largely well-treated, with Japan viewing good prisoner treatment as a way to assert its claim to modern world power state." Echter geen bronverwijzing.
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2022 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond nog een bron die interessant kan zijn:
Sandra Barkhof (2017) German Prisoners of War in Japan During the First World War: Letters from the Colonial Frontline, Journal of War & Culture Studies, 10:3, 253-265, DOI: 10.1080/17526272.2017.1309225

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17526272.2017.1309225

Wellicht dat een van de forumgenoten via een universiteit toegang tot dit artikel heeft

En een ander artikel (wel vrij toegankelijk): gaat niet specifiek in op de houding in WW I, maar behandelt de vraag waarom de Japanse houding veranderde tijdens het Interbellum:
why did the Japanese treatment of prisoners of war shift dramatically in the interbellum period between the First World War and the Second Sino-Japanese War?
https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/jmss/article/download/57855/43528
Naar boven
acverhard

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2022 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wattman,

Allereerst dank voor je snelle reactie en meedenken.
Je gaf een link naar een website van academie.edu met een PDF. Deze kan ik helaas niet openen. De link werk niet.

Echter, naar aanleiding hiervan ben ik verder gaan zoeken. Ik kwam uit op deze link: https://geschiedenis.narkive.nl/EU6nQjUx/wat-veranderde-de-japanse-houding-ten-opzichte-van-krijgsgevangenen-in-het-interbellum
Helaas een wat ‘onsamenhangende’ site met een slechte vertaling vanuit het Engels. Echter de conclusie die ik trok is dat Japan tijdens WO1 in een ‘spagaat’ zat. Enerzijds wilde ‘opkomend’ Japan lid worden van de beschaafde natieclub (Engeland/Amerika etc.) en zich gedragen aan de gedragsregels van die tijd. Anderzijds nog te maken had met de oude traditionele Japanse cultuur waar men vond dat ‘overgave’ een schande is, waarbij de krijgsgevangene zijn eer verliest en behandeld kon worden als een slaaf.

Iedere krijgsgevangenkamp in Japan hanteerde daarom andere regels tov zij krijgsgevangen. Dit laatste concludeer uit de deze ‘’wiki’’ website. Deze website gaan over de verfilming van POW kamp Bando in 2006. https://no-regime.com/ru-denl/wiki/Baruto_no_gakuen
Citaat: ‘’In dit uitzonderlijke kamp, dat liberaal is in vergelijking met andere Japanse kampen, brengen de soldaten de komende jaren door onder de rechtvaardige kampleider Toyohisa Matsue, die de Duitsers veel vrijheden verleent, zoals het drukken van hun eigen krant, muziek maken en sporten. Toen de oorlog voor het Duitse Rijk in 1918 verloren was gegaan, verloren de krijgsgevangenen de hoop op terugkeer naar hun vaderland (wat voor de meesten pas in 1921 zal plaatsvinden)’’.

Daarnaast ben ik op Youtube twee filmpjes tegengekomen over kamp Bando tijdens WO1.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=vqWWTrvuzcw en https://www.youtube.com/watch?v=V8bPJxWlBvI

Wat staat dit krijgsgevangenkamp toch in schril contrast met de krijgsgevangenkampen aan het west- en oostfront!

Maar goed..het gaat hier over ongeveer 1000 Duitse krijgsgevangene die bijzonder goed werden behandeld. Geen informatie verder gevonden over de overige 3700 Duitse krijgsgevangene die in de andere Japanse kampen zaten. Zij hebben waarschijnlijk onder veel slechtere omstandigheden hun interneringstijd doorgebracht!
Naar boven
Wattman

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2022 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie nu dat de link naar het boekhoofdstuk Christian Spang na verloop van tijd verloopt. Als je zoekt op Google Scholar op "Intellectual and Cultural Exchanges between Japan and Germany until 1945" krijg je een nieuwe link voor de pdf, en dan zou het wel moeten lukken.
Naar boven
acverhard

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2022 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het meedenken. Ik heb het artikel gevonden en de link werkt.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: