Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Spionage in Zuid-Limburg 1914-1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rindesj

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2007 10:43    Onderwerp: Spionage in Zuid-Limburg 1914-1918 Reageer met quote

Geachte dames/heren,

Ik ben op zoek naar informatie over spionagenetwerken in Zuid-Limburg tijdens de Eerste Wereldoorlog. Kan mij iemand helpen? Op dit moment bestreft het informatie over spionnen van de geallieerden.

Met vriendelijke groet,

Joost Reinaerts
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2007 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige wat ik mij zo even uit de herinnering op kan diepen is het gebeuren dat verkenningsvliegtuigen van alle mogendheden in de beingtijd boven zuid limburg vlogen om te kijken of de Duitser niet door Limburg trokken. (Wat ze afgezien van 500 meter gedeelde weg ook niet gedaan hebben, en toen ze achter die 500 meter gedeelde weg kwamen hebben ze hun eigen weg om NL heen gelegd.)
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rindesj

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2007 11:30    Onderwerp: Spionage Nederland Reageer met quote

Ja, dat was de Nieuwstraat in Kerkrade (my hometown). Maar het probleem is dat ik in een archief op het spoor ben gekomen van een geallieerd spionagenetwerk (overigens ook uit Kerkrade). Een hoge ambtenaar van deze gemeente stond in contact met Franse en Belgische Spionagediensten. Hiervoor is heeft hij na de oorlog ook diverse onderscheidingen gekregen. Maar wat mij nog meer interesseert is het verhaal van een man uit Kerkrade, Godfried Wiertz genaamd die gerecruteerd is in 1917 en in Belgie opgepakt is. Daar is hij ook ter dood veroordeeld en in Fort Chartreuse (Luik) geexecuteerd. Nu ben ik in het bezit van een groot deel van dit dossier. Maar voor mijn verdere beeldvorming zocht ik eigenlijk nog meer informatie. Spionage, contraspionage, enz. Maar ik denk dat het een nog vrij onontgonnen gebied is. In Limburg is er zelf vrij weinig over te vinden. Vandaar mijn vraag op het forum.

Groet, Joost
Naar boven
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2007 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Weet ik in ieder geval welke straat het nu eigenlijk precies was.

Zit even te edenken welke archieven je zou kunnen raadplegen. Misschien van de Nederlandse eenheden die daar in de buurt gelegerd waren? (En dus grenspatrouilles deden)
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
veemax

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik denk dat je in de richting van bepaalde groeperingen moet gaan denken die
a) een georganiseerde structuur hadden
b) een belang hadden bij deze wetenschap
c) Qua opleiding in staat waren om datgene wat ze onder ogen kregen
juist te interpreteren.

Als je je verplaatst in het toenmalige Zuid-Limburg, overwegend een agrarische samenleving met een beginnende mijnindustrie ,kom ik uit bij de toemalige rotsvaste pijler van de samenleving, nl. de katholieke kerk, het gezag, waarbij de douane ook niet te vergeten is en misschien notabelen van buitenlandse afkomst (Belang).
Een oorlog later waren geestelijken, gezagsdragers en ook mensen van de belastingdiensten ook vaak de spil in een inlichtingen/verzet-cel.
Als ik het fout heb, sorry, ik probeer alleen maar mee te denken.
Groet,
Veemax.
Rindesj

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

U heeft inderdaad voor een groot gedeelte gelijk. In het dossier komt namelijk ook een pater voor, genaamd Paplilon. Deze is ook informant voor de Fransen. Ik zal de overwegingen dan ook verder meenemen in mijn onderzoek.
Naar boven
veemax

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2007 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Rindesj @ 22 Jan 2007 14:15 schreef:
U heeft inderdaad voor een groot gedeelte gelijk. In het dossier komt namelijk ook een pater voor, genaamd Paplilon. Deze is ook informant voor de Fransen. Ik zal de overwegingen dan ook verder meenemen in mijn onderzoek.

Uit verhalen vanuit de grensstreek Epen-Mechelen-Vaals komt heel vaak naar voren, dat er inderdaad geestelijken waren, die zich zeer interesseerden voor wat er in die tijd over de grens gebeurde, niet in de laatste plaats door hun, vaak Duitse, afkomst.
In hoeverre deze kennis toendertijd doorgesluisd is naar andere belanghebbenden blijft natuurlijk een vraag.
Misschien kerkelijke archieven of gemeentearchieven, vooral mijn geboorteplaats Sittard niet vergeten, door de eeuwen heen geënt op het duitse Heinsberg.
Groet,
Paul Tummers.
jean-paul broos

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2007 20:31    Onderwerp: fort van loncin Reageer met quote

De grootoom van mijn vrouw Théophile Lamens werd als verkenner(éclaireur) dus spion,neergeschoten door de Duitsers in Fooz,waar hij 'en civil' de locatie van de Duitse kanonnen moest gaan bespionneren.Hij had die opdracht van Gen.Leman,die in zijn Journaal schreef:Un éclaireur n'est pas revenu'.Wij zoeken nog altijd waar hij begraven ligt.Zijn monument bevindt zich in de velden van Fooz.14 augustus 1914.De dag daarna zou het fort onder beschietingen ,ontploffen met 340 doden,die nog altijd in het fort onder het puin liggen.
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2007 20:47    Onderwerp: Re: fort van loncin Reageer met quote

jean-paul broos @ 24 Jan 2007 20:31 schreef:
De grootoom van mijn vrouw Théophile Lamens werd als verkenner(éclaireur) dus spion,neergeschoten door de Duitsers in Fooz,...

Sorry jean-paul, maar een verkenner is geen spion.
Naar boven
Rindesj

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2007 15:26    Onderwerp: Godfried Wiertz Reageer met quote

In het kader van mijn vraag over spionage in Zuid-Limburg en met name Godfried Wiertz waarvan ik documenten in bezit heb, vraag ik me het volgende af. Ik ben er achter gekomen dat Godfried Wiertz in Fort Charttreuse geéxecuteerd is in 1917. Wie kan mij zeggen of er bij dit fort in Luik nog een graf te vinden is van deze mijnheer. Of waar de ter doodveroordeelden begraven liggen van dit fort? Verder vroeg ik me af, of het mogelijk is de gerechtelijke papieren van deze zaak in te kijken. Bestaan deze nog en waar zou ik deze kunnen vinden?

Alvast bedankt, Joost Reinaerts
Heerlen
Naar boven
Frontschwein

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2007 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef
Quote:
Sorry jean-paul, maar een verkenner is geen spion.

Juist, maar "en civil" dus in burgerkledij is hij dat toch wel?
Naar boven
Rindesj

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2007 17:26    Onderwerp: Godfried Wiertz Reageer met quote

Hij was inderdaad een burger. Dit omdat hij mijnwerker was en deze hadden in deze jaren ontheffing van de mobilisatieplicht.

mvg, Joost
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Joost,

Van Belgische gefusilleerden zitten de dossiers in het Archieffonds van de Vaderlandse Diensten of het Fonds Archives Services Patriotiques (FASP). Ik heb geen idee of er ook iets over de geëxecuteerde buitenlanders in is opgenomen, maar het is in ieder geval een vraag waard. Ik denk dat je hiervoor best eens je licht opsteekt bij Jan van der Fraenen die hier zijn thesis over maakte en vandaag (nog altijd ?) voor The Passchendaele Archives werkt (archives@passchendaele.be). Voor de thesis zelf zie http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9338

Voor meer over La Chartreuse, zie onderstaande link. Er is inderdaad een kerkhof en een monument. De kans bestaat natuurlijk dat het graf van Wiertz nadien terug naar zijn woonplaats is overgebracht.
http://www.1914-1918.be/civil_fusilles.php

groeten,
bert.
Naar boven
Rindesj

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2007 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

bedankt voor de goede tips. Ik heb in ieder geval bij de foto's van Chartreuse al drie keer de naam G. Wiertz terug kunnen vinden. Ik kan nu in ieder geval weer goed vooruit!

Bedankt, Joost
Naar boven
Rindesj

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2007 17:42    Onderwerp: Fort Chartreuse Reageer met quote

Bert,

weet je ook ongeveer waar ik het fort kan vinden in de buurt van Luik? Ik wil er een keertje naar toe rijden, maar ik kan helaas nergens terug vinden waar ik dan moet zijn.

Alvast bedankt,

fijn weekend, Joost
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Joost,

Ik ben er nog niet geweest, maar de hoofdingang ligt aan de "Thier de la Chartreuse" zijn. Verderop ligt de "Rue des Fusillés". Het is in principe niet toegankelijk, maar dat houdt weinigen tegen blijkbaar.

Meer over de huidige toestand van het domein :
http://lachartreuse.skynetblogs.be/post/3242187/lavenir-du-domaine
Naar boven
Rindesj

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2007 10:45    Onderwerp: Ridderkruis van het legioen van eer Reageer met quote

Geachte heren,

wederom een vraag in het kader van mijn zoektocht naar meer informatie over spionage in Zuid-Limburg ten tijde van den Groote Oorlog. In mijn dossiers komt een zekere W. Vogels voor, die als lid van de Kamer van Koophandel in Kerkrade actief betrokken was bij spionage voor de geallieerden (hij was ook degene die waarschijnlijk G. Wiertz van een pas en informatie voorzag). Over deze W. Vogels is in het jaar 1932 schriftelijke correspondentie geweest tussen de burgemeester van Kerkrade, de commisaris vd Koningin van Limburg en het ministerie v. Buitenlandse Zaken; het betrof hier nl. een verzoek om dhr. Vogels voor zijn verdiensten tijdens de oorlog een onderscheiding te geven,nl het Ridderkruis van het legioen van eer. Mijn vraag betreft het volgende, waar zou ik kunnen vinden of Dhr. Vogels echt deze onderscheiding gehad heeft? Is er misschien een overzichtslijst met mensen die zo een onderscheiding gehad hebben?

Met vriendelijke groet, Joost
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: