Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fins soldaat in Belgisch leger?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mireille

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2019 13:46    Onderwerp: Fins soldaat in Belgisch leger? Reageer met quote

In 1915 werd er in het ziekenhuis e Wrexham (Wales, UK) een zekere Victor Korpela ontslagen. Deze Fin was toen 42 jaar en vocht in het Belgische leger bij 6e linie. Hij zou gewond geraakt zijn te Ramskapelle. Hij zou in 1923 overlijden in Groot BrittanniŽ. Weet iemand op dit forum hoe een al iets oudere Fin als vrijwilliger in het Belgische leger terecht kon komen? Hij had al zeker niet de Belgische nationaliteit (geen immigratiedossier teruggevonden in het algemeen rijksarchief).
Dank voor jullie hulp,
Mireille
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2019 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat jij deze website hebt of kent: https://refugeesinrhyl.wordpress.com/croesnewydd-2/

Volgens mijn gegevens is Victor Korpela geboren op 31 december 1873 in Helsinki/Helsingfors. Dat komt ook overeen met een leeftijd van 42 in 1915.

Ik zoek eens zijn legerdossier op bij een volgend bezoek in Brussel, gezien mijn interesse in Finland. Ik vermoed dat hij een zeeman zal geweest zijn die hier is blijven plakken? Strikt genomen was hij een Rus (Finland maakte deel uit van Rusland tot 1918). Gemeld als vrijwilliger en niet teruggestuurd naar Rusland?

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: