Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Isonzo reis 2011
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2011 22:46    Onderwerp: Isonzo reis 2011 Reageer met quote

Isonzo 2011

Zo ik ben weer terug van mijn eerste kennismaking met het Isonzo front in Slovenië / Italië.
Ik ben ruim twee weken onderweg geweest met de tent, op de heen reis een overnachting
gedaan in de buurt van Salzburg in Oostenrijk.En verder een dag of 9 in Ozeljan
op camping lijak gestaan en daarna een dag of 8 in Kobarid op camping Lazar.

De Isonzo zat al een tijdje in m'n hoofd, naar aanleiding van een aantal interessante reis verslagen van
de Isonzo hier op het forum. Link 1 Link 2 Link 3 Link 4
En sinds de WFA-NL vorig jaar er op excursie is geweest en een prachtige
reis gids heeft gemaakt werd het dan toch ook hoog tijd dat ik zelf eens een kijkje aan het Isonzo
front ging maken. Met behulp van de excursie gids, Schaumann's Isonzo gids, tips van WFA'ers en enkele FEW'ers.
Tegenwoordig zijn er op diverse Italiaanse en Sloveense websites goede wandelkaartjes te vinden.
Die het allemaal wat eenvoudiger maken. Ook goede kaarten helpen enorm bij het maken van zo'n reis.
Dus had ik binnen de kortste keren een mooi reis programma in elkaar geknutseld.

Ik heb een gevarieerd programma kunnen samenstellen, museums, begraafplaatsen, monumenten,
loopgraven, stollen/kaverne en belangrijke punten en site's.
Soms een kleine wandeling de andere keer een flinke bergwandeling, maar ook direct bereikbaar met de auto.

Dag 1
Zaterdag morgen rond 6:30 vertrokken en rond een uur of 16:00
aangekomen op de camping nabij Salzburg. Onderweg was het behoorlijk
druk vooral vanaf München was het erg druk en had ik regelmatig last van STAU.

Dag 2
Zondag morgen weer op tijd vertrokken, gelukkig had ik een klein trekkers tentje
bij me zodat de boel weer snel ingepakt was en om 7:00 klaar was voor
vertrek naar het Isonzo front.

Om een uur of 9:00 kwam ik aan op de Vrsic pass, het was me wel een ritje om hoog,
18% maar met 20 á 30 Km/h ben ik toch boven gekomen.
En was het eerste doel inzicht, de Russische kapel, deze Orthodoxe kapel werd door de
Russische krijgsgevangenen op gericht om hun kameraden te gedenken die omkwamen
tijdens de werkzaamheden aan deze weg die door de Vrsic pass naar Bovic gaat.
Om een voorbeeld te noemen; alleen al in de nacht van 8.3.1916 kwamen 110 Russische
krijgsgevangenen en 7 Ö.U. wachten om het leven door een lawine, de Russen worden bij de kapel begraven.

FEW link

Even wat verder op ligt een klein stukje van de weg een Russische begraafplaats,
waar zich 63 graven bevinden.

Niet ver hier van dan, vlak bij een parkeerplaats ligt nog een kleine Russische begraafplaats,
Hoe veel er precies liggen weet ik niet het lijkt er op dat het drie graven zijn.
Maar er kunnen natuurlijk meerdere personen in een graf rusten.

Hierna kwam ik deze tunnel tegen gebouwd door de k.uk. in 1916.

Verder op aan de route ligt Trenta Ö.U. Soldatenfriedhof, hier rusten zo'n 200 Ö.U. k.u.k. soldaten
die in het veldhospitaal te Trenta overleden zijn. Ook zijn hier Russische krijgsgevangenen begraven die aan de weg over de Vrsic pass werkten.

Van hier doorgereden via Bovic, Kobarid, Tolmin en Nova Gorica naar de camping in Ozeljan, Lijak.
Waar ik rond 15:00 aankwam, het was er behoorlijk warm 35°C en wind stil.
Later die week zou de temperatuur oplopen tot zo'n 40°C.
Dus rustig aan de tent opgezet en een plekje in de schaduw gezocht en
daar maar eens begonnen met lezen in Mark Thompson's Witte Oorlog

Cool

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 5:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi en gedegen verslag, dat smaakt naar meer!
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Redipuglia – Monte Sei Busi.

Fogliano Ö.U. Soldatenfriedhof 1915-1918, hier rusten 14.550 Soldaten die om het leven
kwamen tijdens de strijd om de Karst. 12.000 van hen waar van de identiteit onbekend
is rusten in drie massa graven. De 2.550 anderen hebben een eigen grafsteen.

Colle S. Elia (Sant Elia Heuvel) was eerst een begraafplaats, in 1923 rusten hier zo’n 30.000 soldaten.
Na dat het nieuwe monument/graftombe in 1938 gereed was, werd Colle S. Elia in jaren ’50
om gevormd tot een museum park met stukken artillerie, mortieren en monumenten gemaakt
met attributen van het slagveld. Al met al een heel interessante site waar veel te zien is.

Cimitero Militare di Redipuglia, is aan de ander kant van de weg gebouwd tegen de helling van
Monte Sei Busi. Het monument/graftombe werd in 1938 onthuld, het heeft 22 enorme trap treden
van 2 á 2,5 meter hoog. Hier rusten bijna 100.000 Italiaanse gesneuvelde soldaten
die om het Karstgebied vochten, boven aan elke trede staat meerdere malen het woord
“Presente” elke soldaat meld zich aanwezig om zijn plicht te doen. Op de treden staan de namen
van 39.857 geďdentificeerde soldaten en 60.330 onbekende. Onderaan het monument staat
de graftombe van de Hertog van Aosta, de bevelhebber van het derde Italiaanse leger.

“Trincea Blindata” deze betonnen overdekte loopgraaf werd tijden de
eerste en tweede Isonzo slag (juni/juli 1915) aangelegd.

Monte Sei Busi, Quota 118 (hoogte 118) werd tijdens lange tijd zwaar bevochten,
en pas na de 6e slag verplaatste de frontlinie zich verder na het oosten. In 1915 waren
de loopgraven hier niet erg diep het was erg lastig om onder vijandelijkvuur
in deze harde grond te graven. Deze betonnen loopgraven werden na de 6e slag gebouwd als reservelinie
bij een eventuele doorbraak en zo kon van uit deze loopgraaf een tegenaanval worden gedaan.

Ik heb alleen dit kleine stukje bij Q118 bekeken, verder op is nog veel meer te zien,
ook van de Ö.U. linies. Maar ik kon de hitte niet meer aan en was totaal uitgeput na
20 á 30 min wandelen. Waarschijnlijk iets te weinig gegeten en gedronken.
En misschien moest ik ook nog wel een beetje acclimatiseren, 35-40°C en geen wind.
Dus zeker een plek waar ik nog eens een keer weer naar toe wil gaan.

Naar boven
Fedor

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

ERG fraai verslag!

En nog een aantal dagen te gaan, mjam mjam Smile
mudra

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een mooi uitnodigend verslag. Isonzo staat al lang op mijn lijstje, ik hoop van ginder de komende 2-3 jaar eens te geraken. Ben benieuwd naar de rest van de reportage.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Quota 85 & Quota 121

Een wandeling aan de noordelijke rand van Monfalco (net over de spoorlijn).
Om dit gebied werd hevig gevochten, al voor de eigenlijke Isonzo-slagen begonnen.
Begin juni hadden de Italianen de Ö.U. van Q93 weten te verjagen.
Hierna proberden de Italianen Q121 en Q85 te veroveren, maar dit lukte niet.
De Italianen begonnen met het graven van loopgraven van Q98 naar het stadion van Monfalcone.
Tijdens de eerste Isonzo-slag werden Q121 en Q85 wederom aangevallen, maar de posities bleven onveranderd.
Tijdens de volgende slagen zou er niets veranderen aan de situatie. (2e en 3e Isonzo-slag)
Wel zouden de Italiaanse troepen tijdens de 3e slag korte tijd bezit nemen van Q85,
maar werden al gauw weer verdreven door tegenaanvallen van Ö.U. troepen.
Tijdens de 4e en 5e slag zou er geen vooruitgang geboekt worden, met betrekking tot Q121 en Q85.
Aan het begin van de 6e slag wisten de Italianen de toppen van Q121 en Q85 te bereiken,
maar moesten zich naar hevige tegenaanvallen weer terug trekken.
Tegen het einde van de 6e Isonzo-slag moet het Ö.U. leger zich terugtrekken,
vanwege de doorbraak van het Italiaanse leger bij Goriza en San Michele.
En zo vallen Quota 121 en Quota 85 in Italiaanse handen.

(zicht op Monfalcone vanaf de heuvels.)

Quota 98, Trincea “T. Col. Cuzzi” , dit punt was nog voor het begin van de Isonzo-slagen in door de Italianen veroverd.
Was gedurende lange tijd de Italiaanse eerste linie (tot de 6e Isonzo-slag).

Het “ravijn” tussen Q98 en Q104 waar verschillende onderkomens en kaverne waren.

Trincea Joffre, deze loopgraaf werd al tijdens de eerste Isonzo-slagen aangelegd,
en loopt van het stadion van Monfalcon richting Quota 98 ter ondersteuning.
En om bij een eventuele door braak van de Ö.U. troepen stand te kunnen houden.
In de loopgraaf bevinden zich enkele natuurlijke grotten die uiteraard door de
troepen al veilig heenkomen werden gebruikt.
De loopgraaf werd naar een bezoek van Joffre aan het Karst front na hem vernoemd.

Italiaanse stellingen tussen Quota 121 en Quota 85, gebouwd na de 6e Isonzo-slag.
Toen lag het Ö.U. leger ten oosten van Q121 en Q85.
Op Q85 ben ik helaas niet geweest, ik was helemaal onder de indruk van al die betonnen
loopgraven dat ik van uit deze stelling zo ben door gelopen naar Q121.
Op Q85 zijn nog enkele monumenten te vinden, o.a. voor Toti de eenbenige Ita. oorlogsheld.

Net achter deze linie lagen een drietal onderkomens, ik denk wel voor zo´n 30 á 40 man per onderkomen.
Twee van deze onderkomens werden d.m.v. een ondergrondse gang met elkander verbonden.
En een eindje achter deze onderkomens lag een artillerie stelling voor 4 stuks geschut.

Van uit de stelling bij Quota 85 naar de stellingen op Quota 121 ook wel Cima di Pietrarossa
gelopen. Hier bevind zich een behoorlijk uitgebreid betonnen koopgraaf systeem. Ik vermoed
dat het allemaal van Italiaanse makelarij is gezien de posities van de schietgaten.
Dus is dit alles ook pas na de 6e Isonzo-slag gebouwd. Aan de noord kant van Q121
is er een deel van de loopgraag gereconstrueerd, met houten overkappingen en zandzakken.

Op de terug weg van Monfalcone naar de camping, Gorizia aan gedaan om een bezoek te brengen aan het 15/18
museum daar. Het was wat lastig om een parkeer plek te vinden want de reguliere toegangsweg was afgesloten wegens
werkzaamheden. Na een kleine wandeling naar boven, ja het lig net wat hoger dan de rest van de stad. Eerst maar
eens even een paar glazen IJsthee achter overgegooid bij het naast gelegen restaurant. Bij het betreden van het
museum kreeg wel direct te horen dat fotograferen niet was toegestaan, pffff….! Nou ja een beetje jammer maar al met
al was het toch een heel aardig museum.

Ten slotte nog een bezoek gebracht aan Solkan Ö.U. Soldatenfriedhof.
Hier rusten 1.360 Ö.U. soldaten voornamelijk uit de Slavische landen.
De begraafplaats is wat lastig te bereiken, je moet een kleinstukje lang
In gebruik zijnde spoorlijn lopen om op de begraafplaats te komen.

Smile

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Over Quota 85:

http://youtu.be/oQw8A8DTUH0

Mooie foto's, wel beetje klein, mooi verslag. Cool
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een link naar het Picas album, voor grotere foto's

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2011 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Oef, had mijn vergrootglas al klaar liggen. Laughing
Naar boven
Hans Briaire

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2011 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig, René.
Had de foto's al ontdekt in je webalbum. De opmerking: "Schrijf er iets bij" mag je als niet gemaakt beschouwen, nu ik dit heb gezien.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erik C.

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2011 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag!
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2011 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Monte San Michele.

Aan de zuid – west kant van het Ö.U. bruggenhoofd Gorizia was Monte San Michele met haar hoogte van 275 meter een belangrijke
verdedigingspositie. Door de dominante hoogte van de San Michele kon het gehele front van Goriza tot aan Monfalcone overzien worden.
Er werd dan ook vanaf de eerste Isonzo-slag hard omgevochten. De Italianen voerden vele aanvallen op deze heuvel met iedere keer
weer grote verliezen en weinig tot geen resultaat. Het Ö.U. voerde keer op keer tegenaanvallen uit om ieder verloren stukje grond te heroveren.
Uiteindelijk wisten de Italianen tijdens de zesde Isonzo-slag, na 14 maanden strijd en een verlies van 110.000 man de heuvel in te nemen.
Ruim een jaar later zouden de Italianen zich van de San Michele moeten terug trekken voor de doorbraak van het Duits/Ö.U. leger.

Om dat er zo hevig gevochten is om San Michele werd de heuvel in 1922 tot monumentaal gebied verklaart. Vandaag de dag is er een klein
museum, dat gratis te bezoeken is. En voor het museum staan enkele stukken geschut en zijn er een aantal monumenten te zien.
Verder is de gehele site toegankelijk er staan overal kleine monumentjes, er zijn sporen van de loopgraven te zien en er is een grote
ondergrondse galerij waarin 149mm geschut stond.

Museum.

Enkele van de vele monumenten op de site.

Italiaanse kanonnen galerij (Cima 3).

Na de verovering van Monte San Michele, tijdens de 6e Isonzo slag.
De schiet posities werden aangelegd in opdracht van het 3e Italiaanse leger ter verdediging,
om een eventuele Ö.U. doorbraak tegen te kunnen houden.
Een groep miners van het 5e genie regiment werkte aan de schietposities en galerijen van
september 1916 tot juni 1917. Het enorme complex bestaat uit acht 149 mm schietposities met
beton versterkt,enkele munitie opslagplaatsen, een drietal verbindingsgangen en drie ingangen.
De 149 mm kanonnen 149/35 A mod. 1905 hadden een maximum bereik van 16.500 meter.
En werden voornamelijk gebruikt om de vijandelijke loopgraven te beschieten,
de kanonnen waren het meest effectief op 5.000 meter.

Schönburgtunnel.

De Schönburgtunnel is tijdens de eerste Isonzo slagen gebouwd en voltooid feb. 1916,
voor de 5e Isonzo slag. De tunnel was bedoeld om relatief veilig de eerste Ö.U. linies
te bereiken. De naam komt van Gen. Alois von Schönburg-Hartenstein (1858-1944)
die in oktober 1915 commandant was van 6e infanterieregiment op Monte San Michele.
Vandaag de dag is de tunnel verdwenen, ingestort. Maar het prachtige tunnel portaal is
gerestaureerd.

San Martino del Carso.

Rond dit dorpje net ten zuiden van Monte San Michele staan enkele Ö.U. en ITA. monumenten.

Trencea delle Frasche.

In het gebied ten zuidwesten van Monte San Michele probeerden de Italianen tijdens de
eerste zes Isonzo slagen om de San Michele via de zuidkant te omtrekken. Elk stukje terrein
winst ging nagenoeg weer direct verloren door de Ö.U. tegenaanvallen. Er werd op dit stukje
slagveld dan ook veel bloed vergoten. En tijdens de 6e Isonzo slag kwam het in Italiaanse handen.

Er staan hier enkele monumenten, voor het 151e en 152e regiment van de Sassari Brigade.
En het enorme monument voor Filippo Corridoni die hier sneuvelde en een goede vriend
van Mussolini was, het werd onder het fascistische regime in de jaren ’30 opgericht.

Trencea delle Frasche, na de 6e Isonzo slag door de Italianen bezet en verder uitgebouwd.
De naam komt van de camouflage van de loopgraaf door middel van takken en ander groen.
Tegenwoordig loopt er een weg dwars over de loopgraven, maar een groot deel verkeert
nog in redelijk goede staat.

Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2011 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag!! Cool
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2011 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

r3slotboom @ 18 Sep 2011 20:33 schreef:
Prachtig verslag!! Cool

ik doe m´n best Laughing

Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2011 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, weer een kunststukje, Price! Mooi reisverslag kun je wel aan die man overlaten! Wanneer ga jij eens reisgidsen schrijven eigenlijk? Wink

Gr P
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2011 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag en goede foto's! (vooral die grotere). Hier hadden we nog niet zo veel van, bedankt!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

Je maakt prachtige verslagen, heerlijk lees en kijkvoer, bedankt.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2011 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Monte Sabotin (Sabotino).

Monte Sabotin is een berg van 609 meter ten noorden van Gorizia.
Midden over de bergkam loopt de Italiaans Sloveense grens.
En onder aan de berg aan de noord kant loopt de rivier de Isonzo (Soca).

Monte Sabotin was een van de bergen rond het Ö.U. bruggenhoofd Gorizia.
Deze door loopgraven versterkte legerplaats werd ondersteund door een aantal bergen,
ten westen van de Isonzo M.Sabotin & de Podgora, in het oosten M.Santo & M.Gabriele en
in het zuiden M.San Michele. Na vele vruchteloze aanvallen werd de Sabotin tijdens de
6e Isonzo slag in genomen. Hierna werd door de Italianen de berg verder verstekt en
werden er kanonnen stollen/kaverne in de berg uit gehakt ook werden de
Ö.U. stollen/kaverne aangepast om Italiaanse te plaatsen om M.Santo te beschieten.

Op de Sabotin is een enorme hoeveelheid aan stollen/kaverne te vinden, waar van vele
een groot aaneengesloten systemen vormen. Net achter de stollen/kaverne zijn nog goed
de loopgraven te zien. Ik heb zelf maar een klein gebied bezocht nabij de parkeerplaats,
waar zich ook een hut/restaurant bevind. Dus ik moet nog zeker eens terug keren.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2011 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Monte Santo (Sveta Gora).

Monte Santo maakte deel uit van verdediging van het Ö.U. bruggenhoofd Gorizia.
Na de 6e Isonzo slag werden Monte Sabotin en de Podgora door de Italianen bezet.
Het front was nu enkele kilometers verlegt naar het oosten en nu kwam de fase
waarin Monte Santo en Monte San Gabriele moesten worden veroverd, aan de oost kant
van de Isonzo. Tijdens de 10e Isonzo slag werd na een verwoestend artillerie
bombardement van af Monte Sabotin de top van Monte Santo door de Italianen bereikt
en ingenomen. Maar ze konden niet stand houden en werden weer van de top verjaagt.
Nadat een paar dagen later de noordelijk gelegen Vodice met zware verliezen was
ingenomen, werd er een poging gedaan om over de kam op te rukken naar Monte Santo,
maar ook dit liep op niet uit.Tijdens de 11e Isonzo slag trokken 12 Ö.U. regimenten zich terug
van het Bainsizza hoogvlakte (in het noorden, tussen Tolmin en Goriza). De Italianen kwamen
op de hoogvlakte tot stilstand, het opperbevel was niet voorbereid op zulke grote vorderingen.
En de Italianen verzuimden om een flankerende beweging naar het zuiden naar Monte Santo
en San Gabriele. Wel werd Monte Santo door de Italianen van uit het westen aangevalen,
maar hen wachte een hels spervuur. Uiteindelijk moesten de Ö.U. troepen Monte Santo
verlaten door de ophanden zijnde Italiaanse inname van de Bainsizza hoogvlakte, waardoor de
berg niet meer te verdedigen zou zijn. De Ö.U. trokken zich terug via de oostelijke helling naar de
San Gabriele. Die Italiaanse troepen waren op dat moment top op 40 meter verwijderd van de ruďnes
van de Mariakapel, toe de Italiaanse bevelvoeder besefte dat de Ö.U. waren terug getrokken,
namen zijn mannen de top van Monte Santo in, deze was nu voorgoed Italiaans.

Ik heb tijdens mijn bezoek aan Monte Santo of in het Sloveens Sveta Gora (682m) mijn auto bij de
Mariakapel geparkeerd en ben naar het zuid/oosten gelopen eerst kwam ik nog een Italiaanse
commando stollen tegen (hier van plaats ik geen foto’s) en een eindje verderop de Ö.U. verbindingstunnel
naar de westkant van de bergkam. Deze tunnel is uniek aan het Isonzo front en de enige in zijn soort.
De tunnel is 260 meter lang en voor het grootste deel 1 meter breed en 2 meter hoog, in het midden is
een wat groter ruimte aanwezig en aan de westkant is de tunnel voor een deel ± 6 meter hoog en loop
het redelijk steil naar beneden, hier is dan ook een staal kabel aangebracht. Vanaf de Westelijke
tunneluitgang ben ik weer terug naar de auto gelopen. Er is zeker nog meer te zien rond Monte Santo
loopgraven en Stollen/Kaverne, dus voor mij ook zeker een plek waar ik nog eens terug keer.

Tunnel ingang aan de oostkant.

Binnen in de 260 meter lange tunnel.

Tunnel ingang aan de westkant.

Hier nog een link naar een pagina op het FEW met o.a. een kaartje.

Naar boven
Hans Briaire

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2011 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldige plaatjes! Moet toch ook eens die kant op, maar of dat er ooit van komt?
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2011 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Briaire @ 02 Okt 2011 12:45 schreef:
Geweldige plaatjes! Moet toch ook eens die kant op, maar of dat er ooit van komt?

Gewoon een keer doen, het is zeker de moeite waard !
Het is allemaal relatief goed te doen een beetje Vogezen achtig maar dan wat ruiger.
De prijzen vallen ook reuze mee, 't is alleen iets verder rijden (± 1.200 km)
En voor tips weet je waar je terecht kunt Wink

Naar boven
Fedor

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi dat die tunnel nog toegankelijk is. In veel landen was deze allang afgesloten (vanwege "gevaar" voor bezoekers).
hsmeets

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooi weer, ik heb genoten Cool
Tandorini

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2011 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Twee maal 'toen en nu': Cool

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2011 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, zeker nu ik gister een film over deze periode heb gezien left het nu veel meer thumbs up

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2012 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

Na dat het reisverslag van 2011 lange tijd heeft stil gelegen, wil ik nu toch weer de draad oppakken.
En het verslag van deze prachtige en indrukwekkende reis afmaken.

Vodice

Tijdens de 10e en 11e Isonzoslag werd er hevig gevochten om Vodice (512m) en de Kuk (611m).
De bergrug wisselde een aantal keer van bezetter en uiteindelijk kregen de Italianen Vodice tijdens
de 11e slag definitief in handen, maar de prijs was hoog.

Op de top van de Vodice staat een mausoleum dat bestemt was voor generaal Maurizio Gonzaga.
Maar hij is hier nooit begraven. Aan de noordwest kant van Vodice staat nog een prachtig monument
voor de Italiaanse Alpini-bataljons, die dit deel van Vodice tegen een hoge prijs innamen. Ook vind je
vandaag de dag nog goed bewaarde loopgraven en stollen op Vodice. Hier een kleine impressie.

Mausoleum generaal Maurizio Gonzaga.

Monument voor de Italiaanse Alpini-bataljons

Stollen en loopgraven aan de Noord-west kant van Vodice.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2012 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Guido Novak 1859-1928

GeneraalMajor Guido Novak raakte in 1914 zwaargewond aan het oostfront,
toen hij in 1915 weer hersteld was werd hij naar het Isonzo-front gestuurd.
Tijdens de Italiaanse aanvallen op de Kuk en Vodice in juni 1915, wist Novak
te voorkomen dat de Italianen doorbraken. Voor het verdedigen van dit deel
van het front kreeg hij “das Ritterkreuz des Militär-Maria Theresien-Ordens”.
Later raakte Novak nog tweemaal gewond aan het desbetreffende front.
Eenmaal aan de voet van de Kuk vlakbij Zagora, hier werd uiteindelijk een
monument opgericht voor GeneraalMajor Guido Novak. Vlak bij is ook nog
een gedenksteen voor Kuk Leutnant l.d.R. Franz Klinger.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

Grgar Ö.U. Soldatenfriedhof 1915-1918.

Er val niet heelveel over de begraafplaats te vertellen.
Maar de soldaten die hier hun laatste rustplaats vonden
zijn tijdens de 10e en 11e Isonzo-slag gesneuveld.
De begraafplaats is een aantal jaren geleden gerestaureerd.

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag René!
Wat een mooi gebied daar, er is nog genoeg te ontdekken daar.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Monte San Gabriele (Škabrijel).

De San Gabriele is een berg van 646 meter hoog, tijdens de 11e Isonzo-slag
Versperde deze berg de Italianen de doorgang naar het dal van vipava en het
Ternovaner Plateau. Dus eerst moest de San Gabriele veroverd worden.
De Italianen stuurden regiment naar regiment de berg op en leden zware
Verliezen uiteindelijk wist men de top in te nemen, maar na enkele uren
Wisten de Oostenrijks-Hongaarse troepen de Italianen met een tegen aanval
Te verdrijven. En de berg bleef in Oostenrijks-Hongaars bezit.
De berg was totaal verwoest en de verliezen aan beide zijden waren enorm.
Meer dan 40.000 soldaten lieten het leven op de San Gabriele.

Tijdens mijn bezoek aan de San Gabriele ben ik naar de top gewandeld via
De “Totensteig” een verbindingsloopgraaf aan de oostkant van San Gabriele.
Deze lag in de dode hoek van de Italiaanse kanonnen en is goed bewaard gebleven.

Monument op de top van de San Gabriele voor het Oostenrijks-Hongaarse
Infanterie Regiment 87. Dat op de San Gabriele zware verliezen leed.

Het gigantische uitzicht van af de top van de San Gabriele !
Links Solkan en duidelijk de Isonzo, met daar achter Monte Sabotin
En rechts van Sabotin weer de Isonzo en geheel rechts Monte Santo.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ravnica Ö.U. Soldatenfriedhof 1915-1918.

De begraafplaats van Ravnica ligt vlak achter de San Gabriele.
Er staat nog een monument/plaquette van het K.u.k. IR87
“Den Helden Vom Monte San Gabriele”

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Voor grotere foto's klik op de volgende links :

voor het eerste deel van de foto's

Voor de rest van de foto's

Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

mooi mooi,
ik ga deze zomer naar Slovenië en heb heel veel aan dit verslag!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2012 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend Price
( wat een werk thumbs up)

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Gorizia (Görz / Gorica)

Gorizia is van daag de dag een stad met zo’n kleine 36.000 inwoners, ten tijde van de eerste
Wereldoorlog woonde er zo’n 31.000 mensen in Gorizia. Het behoorde tot het Habsburgserijk
en stond bekent al het Oostenrijkse Nice, de winters waren mild, de parken waren bijzonder fraai,
lange lanen doorkruisten de stad met riante villa’s. In mei 1915 bereikten de vijandelijkheden
de rand van de stad, er kwamen zo’n 40.000 vluchtelingen naar de stad, maar deze vluchten al
spoedig verder naar veilige gebieden samen met de helft van de inwoners van Gorizia. Al gauw
werden er enkele 10.000 militairen in de stad ingekwartierd. De verdedigingslinie van het
bruggenhoofd Gorizia liep van M.Sabotino, Oslavia naar Podgora. Het Ö.U. leger wist de Italianen
tot de 6e Isonzo-slag tegen te houden. Voor af gaande werd er hevig gestreden om : Podgora
(40 Italiaanse aanvallen), Oslavia (30) en op M.Sabotin (15 aanvallen). Uiteindelijk wisten de
Italianen Oslavia te veroveren. Tijdens de 6e slag wisten de Italianen tijdens een bestorming
en een vijfvoudige overmacht M.Sabotin in te nemen. Bij Oslavia en Podgora was de situatie
voor het Ö.U. leger al niet veel beter op sommige plaatsen was de overmacht 10 tegen 1,
maar ze wisten stand te houden tot de munitie op was. Naar een paar dagen moesten de
verdedigers zich op de oostelijke oever van de Isonzo terugtrekken. Tijdens hun terug tocht
werden alle bruggen over de Isonzo opgeblazen. Maar de Italiaanse genie repareerde deze en
nam men uiteindelijk de stad in op 9 augustus 1916. 15 maanden later staan de Ö.U. troepen
na de slag van Caporetto weer in Gorizia en begin november na het instorten van het
Ö.U. leger namen de Italianen de stad voor goed in.

Monument AL FANTE D'ITALIA en het monument voor Enrico Toti.
De een benige soldaat die in jan 1916 in dienst trad en aug 1916 sneuvelde.
Hij werd de held van Italië, ter herinnering werd er in Rome en Gorizia een
bronzen standbeeld van Enrico Toti opgericht.

Parco della Rimembranza
.

Monument voor de gevallen soldaten van de eerste wereldoorlog.
En in 1944 tijdens de oorlog verwoest.

Monument Ai caduti della leggendaria divisione "Julia"
(de dood van de legendarische “Julia” divisie)

Monument Ai marinai isontini caduti per la Patria
(voor de zeelui uit de regio van de Isonzo rivier, die stierven voor het vaderland)

Monument voor de Genie troepen die de bruggen over de Isonzo repareerden.
4 tot 17 augustus 1916 - VI Isonzo-slag.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Oslavia

In het Ossuarium van Oslavia rusten 57.200 mannen van het Italiaanse 2e leger.
Slechts 20.760 van hen zijn geďdentificeerd en de rest bleef onbekent.
Ook rusten hier nog 539 Ö.U soldaten.

Podgora / Monte Calvario.

Hier staan een paar monumenten die herinneren aan hevige gevechten die hier bijna een
jaar lang plaats vonden, tot de 6e Isonzo-slag de Ö.U verdediging werd doorbroken.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

K.u.k. Begraafplaatsen (Isonzo zuid).

Tijdens mijn verblijf nabij Gorizia heb ik een aantal K.u.k. Begraafplaatsen bezocht in het
gebied tussen Gorizia en Trieste. Waarvan de meesten in Slovenië lagen maar een paar
ook in Italië. Het is erg lastig om informatie over deze begraafplaatsen te vinden.
In Slovenië zijn de meeste begraafplaatsen wel voorzien van een informatie bord in 4 talen,
maar de informatie is erg beknopt.

K.u.k. Soldatenfriedhof Osek.

K.u.k. Soldatenfriedhof Vipavski Križ.

Hier rusten 605 Soldaten van het Ö.U. leger.
In de buurt was een Lazarett, hospitaal.

K.u.k. Soldatenfriedhof Vipava.

Hier rusten 400 Soldaten van het Ö.U. leger.

K.u.k. Soldatenfriedhof Podnanos.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

K.u.k. Soldatenfriedhof Štanjel.

Hier rusten volgens het Weense Staatsarchief 5.564 Soldaten van het Ö.U. leger.
In de buurt was een Lazarett, hospitaal. De begraafplaats is in 2003/2004 gerenoveerd.

K.u.k. Soldatenfriedhof Dutovlje

Hier rusten meer dan 3.000 Soldaten van het Ö.U. leger.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

K.u.k. Soldatenfriedhof Prosecco IT.

Hier rusten 3.151 Soldaten van het Ö.U. leger.

K.u.k. Soldatenfriedhof Aurisina IT.

Hier rusten 1.934 Soldaten van het Ö.U. leger.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Brje pri Komnu.

Bij dit kleine dorp zijn maar liefst 4 begraafplaatsen.
De Ö.U. soldaten die hier rusten stierven in het feldlazarett in Brje.
De begraafplaatsen zijn in 2003 gerenoveerd.

K.u.k. Soldatenfriedhof Brje pri Komnu
Hier rusten 1.500 Soldaten van het Ö.U. leger.

K.u.k. Soldatenfriedhof Brje pri Komnu I
Hier rusten 2.300 Soldaten van het Ö.U. leger.

K.u.k. Soldatenfriedhof Brje pri Komnu II
Hier rusten 1.300 Soldaten van het Ö.U. leger.

K.u.k. Soldatenfriedhof Brje pri Komnu III
Hier rusten 1.200 Soldaten van het Ö.U. leger.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

K.u.k. Soldatenfriedhof Gorjansko.

Hier rusten meer dan 10.000 Soldaten van het Ö.U. leger.
Het is dan ook de grootste K.u.k. begraafplaats in Slovenië

K.u.k. Soldatenfriedhof Sveto.

Hier rusten 5.103 Soldaten van het Ö.U. leger.

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Enrico Totti is nooit officieel militair geweest, men weigerde hem wegens zijn handicap. Hij slaagde erin het front te bereiken met zijn fiets, slaagde erin bij verschillende eenheden te dienen als ongeregistreerde, onbetaalde burgerlijke vrijwilliger. Toen dit ontdekt werd is hij onder begeleiding van twee carabinieri (militaire politie) naar huis gestuurd. Later is hij terug gekeerd naar het front en is er in geslaagd, nog steeds onofficieel, zich in te lijven bij de 3th Bersaglieri,. Hij sneuvelde tijdens de zesde Slag om de Isonzo op 6 augustus 1916. Hij werd twee keer gewond, toen hij zijn kruk naar de vijand gooide, werd een derde kogel hem fataal.
Hij werd postuum gedecoreerd met de Medaglia d'oro al Valore Militare (Gouden medaille voor Dapperheid), de hoogte onderscheiding voor moed in Italië. Hij is één van de weinige burgers die deze medaille kregen.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2012 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, bedankt voor deze aanvullende info Smile

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2012 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Castellazzo

Dit gebied werd na de 6e Isonzo-slag door de Italianen ingenomen.
Na de 10e Isonzo-slag en werd deze linie de twee verdedigingslinie.
Het ligt vlak bij Lago di Doberdň.

Er zijn nog volop Italiaanse loopgraafstellingen aanwezig en een uitkijkpost.

Uitkijk post Casa Cadorna.

Loopgraven en caverne

Italiaanse loopgraven, ondergrondsetunnels/bunkers.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2012 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Lokvica.

Hier volgen een aantal monumenten en site’s rond het plaatsje Lokvica en
Temnica, in Slovenië.

Ten noorden van Lokvica vond ik deze voormalige Italiaanse begraafplaats.

Troon van Boroević.
Links het monument van de bevelhebber van Ö.U. 7e legerkorps,
Aartshertog Joseph.En rechts de troon van Boroević de bevelhebber
van Ö.U. 5e leger.

Pecina.
Deze stoll was eerst Ö.U. en in november 1916 veroverden de Italianen
deze positie. En werd het een schuilplaats voor de Italiaanse troepen.
Later in 1917 werd het, het Hoofdkwartier van de 21e Artillerie Divisie.

Temnica.
Wursthöhle, is een natuurlijke grot die door Ö.U. troepen tot een
schuilplaats werd omgebouwd.

Temnica. Ö.U. stollen.

Temnica.
Loisl Höhle, is ook een natuurlijke grot die eveneens door Ö.U. troepen
tot een schuilplaats werd omgebouwd. Hier konden wel zo’n 1.000 man
verblijven. Binnen in de grot werd een grote houden constructie gebouwd
van 10 á 12 meter hoog en zo’n 3 verdiepingen en had een oppervlakte
van ongeveer 24 X 12 meter.

Ten slotte nog een plattegrond van hoe het er ooit heeft uitgezien.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2012 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

En met deze foto wil ik het eerste deel van mijn Isonzo reis afsluiten.
Het zuidelijke deel van het Isonzo-slagveld.

Natuurlijk blijft het hier niet bij, ik heb de tweede helft van mijn vakantie
in het noordelijke deel van het Isonzo-slagveld rondgezworven.

Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2012 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

http://farm8.staticflickr.com/7211/7301688598_fe2f0ece3a_c.jpg
*mooi plaatje, opstelling en het hoge gras geeft een desolate maar krachtige indruk, althans voor mij.*
Tx voor dit interessant verslag, PoG thumbs up
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2012 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Price of Glory @ 30 Mei 2012 15:02 schreef:
K.u.k. Soldatenfriedhof Prosecco IT.

Hier rusten 3.151 Soldaten van het Ö.U. leger.

*mooi plaatje, opstelling en het hoge gras geeft een desolate maar krachtige indruk, althans voor mij.*
Tx voor dit interessant verslag, PoG thumbs up
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2013 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Kobarid

Het word weer eens hoog tijd dat ik met dit verslag verder ga.

Ik verplaats mij uitvalsbasis van Ozeljan (Görizia) naar Kobarid.
En rond twaalven was het kamp gereed en de lunch genuttigd.
Tijd voor een bezoek aan het museum van Kobarid.

Op 24 oktober 1917 startte het Duits Oostenrijk/Hongaarse leger een groot offensief vanaf Tolmino tot Plezzo,
het Caporetto offensief (12e Isonzo slag). Na een artillerie beschieting van zo’n 4 uur, met vele gasgranaten.
Werden vervolgens 2 Italiaanse korpsen weggevaagd en stak het Duitse 14e leger de Isonzo over en rukte 19km
op en nam het dorpje Caporetto (kobarid) in. Hierna stortte het gehele Italiaanse front in, op de 27e werd Cividale
ingenomen, op de 28e Görizia, op de 29e Udine en op 12 november werd de rivier Piave bereikt, waar uiteindelijk
de opmars werd gestopt. De centralen waren bijna 100km opgerukt in nog geen 3 weken, het Italiaanse leger had
een enorme nederlaag geleden, maar het zou zich langzaam herstellen. De verliezen waren groot voor het
Italiaanse leger : 10.000 doden, 30.000 gewonden en 300.000 gevangen.

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2013 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Tolmin

Tolmin, Deutsche Beinhaus.
Hier zijn de overblijfselen van zo’n 1.000 Duitse soldaten ondergebracht
die sneuvelden tijdens het Caporetto Offensief in 1917 (de 12e slag).

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: