Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Spekholzerheide

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2022 15:20    Onderwerp: Spekholzerheide Reageer met quote

Beste forumleden, ik kreeg onlangs volgende vraag:
Kan iemand hier een antwoord op geven?
Bedankt alvast

dag Andre,
long time no see !!
Andre, ik heb een viertal doodsprentjes te pakken gekregen van Belg. soldaten W.O.I., met foto in uniform.
Wat mij opvalt is dat die vier oud-strijders gestorven zijn in Spekholzerheide (NL) vooraleer de W.O.I beëindigd was, nl. in 1917 en in 1918. Twee ervan gestorven n.a.v. een arbeidsongeval in de mijn "Willem Sophia" in Spekholzerheide.
Kan je je club eens bevragen hoe die soldaten in NL. in een mijn terechtkwamen voor einde W.O.I. ??
Beste dank !!
Hubert
werkend lid H.K. Corsendonca
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2022 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dag André,

Dat zijn wellicht geïnterneerden na de val van Antwerpen? Toen zijn heel wat Belgische militairen in Nederland terecht gekomen en daar geïnterneerd.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2022 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vroeg me wel af, hoe die soldaten in die mijn terechtkwamen, maar blijkbaar konden de geïnterneerden gaan werken , en de kampen verlaten .
Vrijwillige tewerkstelling buiten de kampen.

Door vrijwillige tewerkstelling in Nederlandse bedrijven verlieten steeds meer geïnterneerden de kampen. Zij werden organisatorisch ondergebracht in het Depot der Interneringsgroepen. Zij werkten in z.g. interneringsgroepen die, onder toezicht van een Nederlandse officier, gehuisvest werden nabij de plaats van tewerkstelling bijv. bij de mijnen in Zuid Limburg en in de haven van Rotterdam. Deze tewerkstelling geschiedde altijd in overleg met de Centrale Arbeidsbeurs; er werd slechts toestemming verleend als er geen Nederlandse arbeidskrachten beschikbaar waren.

Uit de website

De internering van Belgische, Engelse en Duitse militairen in Nederland 1914-1918

https://www.wereldoorlog1418.nl/vluchtelingen/militairen-vlucht/#:~:text=Reeds%20in%20de%20eerste%20oorlogsdagen,overgebracht%20naar%20het%20Kamp%20Gaasterland.

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2022 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

Uit pdf: Het land van Herle
Quote:
Kan je je club eens bevragen hoe die soldaten in NL. in een mijn terechtkwamen voor einde W.O.I. ??

De zinnen verder in het vetjes , geven antwoord op bovenstaande vraag .

stukjes uit blz 7
De doorbraak van de verkoop van Limburgse kolen op de Nederlandse markt

Het grotendeels wegvallen van de invoer van buitenlandse steenkool dwong de mijnen om op alle mogelijke manieren mijnwerkers te werven voor Nederlandse productie. Men dacht daarbij ook aan de geïnterneerde Belgische militairen, onder wie zich ook mijnwerkers bevonden. Bij ministeriële beschikking d.d. 19 juli 1915 werd het mogelijk om van de aanwezige 30.000 Belgische geïnterneerden gebruik te maken voor de mijnbouw, mits er vrijwilligheid toe zou bestaan. Dit gaf tevens de mogelijkheid tot vervanging van arbeiders met de Duitse en Oostenrijkse nationaliteit die wegens oproep voor militaire dienst sinds 1914 naar hun vaderland waren teruggekeerd.

Blz8
De Belgische geïnterneerde mijnwerkers en hun gedrag tijdens de loonstakingen in het jaar 1917.

Benieuwd naar de houding van de Belgen wachtten de stakingsleiders hen op 21 juni 1917 op bij de ingang van de Oranje-Nassaumijn. Zoals steeds arriveerden deze als geordende groep begeleid door een verantwoordelijk officier en enkele gewapende manschappen. Ze waren, zoals verplicht was, gekleed in hun militair uniform. Hen werd een in het Frans gestelde stakingsoproep aangeboden. De reactie was een van Belgische solidariteit met de Nederlandse collega’s. Geroepen werd “vive la grêve” en “vive la solidarité”. Krachtens de bepalingen van de Conventie van Génève was het niet toegestaan geïnterneerde gevangenen tegen hun wil de mijn in te drijven. De begeleidende o cier besloot daarop terug te gaan naar het woonkampement. De overheid had deze houding niet verwacht.

uit
https://www.landvanherle.nl/editie/2014/2014-1.pdf.

Een héél verhaal op zichzelf dit alles.

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2022 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich niet zo verschillend van de situatie van krijgsgevangen: ook zij (althans de niet-officieren) konden in principe vrijwillig gaan werken (de mate van vrijwilligheid aan beide zijden van het conflict is wel af en toe omstreden).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2022 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie antwoorden gasten, ik ga hem op de hoogte brengen van jullie bevindingen. Heel erg merci.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: